Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 1 september 2011

Welke marifoon?


Met het oog op het behalen van mijn 'beperkt certificaat voor de radiotelefonist' mag ik geen marifoon bedienen die DSC heeft, en dat is zo te zien wel lastig.
En hij moet ATIS hebben gezien ik op de binnenwateren vaar.
Welke marifoon is dan het beste voor mijn 5 meter-zeiljachtje?
In weze ben ik vrijgesteld van een marifoon omdat de Selia geen 7 meter LOA heeft.

Voor zover ik weet heb ik een coax in mijn mast steken (ga ik dit weekend nakijken), weliswaar zonder antenne. En ik heb een 12V loodaccu 44Ah.  Een vaste marifoon zou dus een optie kunnen zijn.

Volgende marifoons kreeg ik aangeboden via mijn watersport-winkel:
Icom M411
Vaste marifoon Icom M411


Icom M23-waterdicht en blijft drijven!
Handheld Icom M23





En deze marifoon werd me aangeraden door een collega L17-eigenaar:







Cobra HH325
Handheld Cobra HH325

Klopt het dat een antenne voor VHF 1,2m lang is?  Dat is werkelijk veel te lang voor op mijn 6 meter mast...

2 opmerkingen:

  1. Als je een marifoon met DSC zoekt: handmarifoons hebben dat zover ik weet niet. Een vaste marifoon met antenne op je mast heeft een veel groter bereik dan een handmarifoon. Afhankelijk van de hoogte van de mast: 20 tot 30 mijl; een handmarifoon tot ongeveer 5 mijl. Wil je optimaal gebruik maken van de DSC marifoon, dan moet je een GPS eraan koppelen zodat met een druk op de knop in geval van nood je positie automatisch meegezonden wordt. Met een handheld ontvang je waarschijnlijk de kustwacht wel, maar de vraag is of in geval van nood het zendbereik van je handheld voldoende is om de kustwacht te bereiken. Een antenne is meestal een dunne spriet, tegen de 90 cm lang. Kan je geen vaste marifoon monteren bij je kajuitingang zodat je er van buitenaf ook bij kunt? Er bestaan ook extra luidsprekers/handsets (aan te sluiten op een vaste marifoon) voor buiten, maar of dat op jouw maat boot nodig is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eind vorige week heb ik een vergunningsaanvraag verstuurd naar de bevoegde diensten hier, voor een handheld: Cobra HH330. Ik zeil toch enkel maar op de binnenwateren, en met de 5 meter lange Selia leek me een handheld uiteindelijk de beste keuze... afwachten of deze keuze goedgekeurd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen