Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 19 juni 2011

Een hoofdbreker: de rolfok

Zo is de rolfok nu getuigd.
De vorige eigenaar zei me terloops, toen ik de boot bezocht, dat de rolfok wat getorst zat.  "Even uit de war halen, en dan komt het goed" zei hij.
Ik begin daar aan te twijfelen.
Met mijn foto-camera heb ik eens flink ingezoomd en een foto gemaakt. Die foto dan thuis een paar keer bekeken en ik denk dat de hele tuigage van die rolfok fout is.
Wie kan me de juiste manier vertellen?
Ik denk dat het moet zijn zoals de schets hieronder: wartel aan de fokkeval, fok aan de wartel en wellicht de voorstag rechtstreeks aan het masthoofd, door het glijoog van de wartel.


Zo denk ik dat het nu is (= fout) en zoals het zou moeten zijn.

1 opmerking:

  1. De bovenwartel moet tussen de fok en de fokkeval in komen. het oog aan de wartel gaat om de voorstag. Onder moet de rol achter de voorstag worden gemonteerd. het geheel draait dus niet om de voorstag maar erachter. je moet dan wel een fok hebben met een staaldraad in het voorlijk. het oog aan de bovenwartel is dus om te voorkomen dat de fokkeval meedraait bij op/afrollen van de fok

    BeantwoordenVerwijderen