Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 23 juni 2011

Een mailtje van de vorige eigenaar

De vorige eigenaar volgt blijkbaar de blog. Dat is echt wel tof!  En hij biedt gelijk aan om eens mee te varen zodat ik de boot kan leren kennen!

"Blijkbaar ben je niet zeker van de werking rolfok. Het rolfokje heeft altijd perfect gewerkt.

In bijlage zit een tekening van een  rolsysteem ( op voorstag) zoals toegepast bij de leisure.
Het probleem is dat de "spanlijn"  (nu even gebruikt om de zeiljas naar boven te doen) van de fok gedraaid zit rond de voorstag.
Dus. 1/ Fok 3 à 4 keer terugdraaien rond de stag en dan dan zeil naar beneden. Dan zeil terug naar boven, niet met de fokkeval maar met de "spanlijn" ( bij Selia blauwe lijn met verlengde kabel tot aan de mast). Goed aanspannen , zodat de druk wegvalt van de voorstag en de wartel kan draaien !!!. Indien niet goed opgespannen, zal het zeil steeds twisten rond de voorstag.

Dit systeem is niet gemaakt om het zeil gedeeltelijk af te rollen, maar is wel superhandig. als je aan de fokkeschoot trekt rolt de fok open en de lijn naar de rol windt op. Als je stopt, trek je gewoon aan het lijntje en de fok rolt op.
Ik zou er zeker niet voor opteren om de rolfok te verwijderen."

Wellicht zal dan de zeiljas aan de fokkeval moeten.
Toch een bedenking:  zowel de spanlijn als de voorstag grijpen aan dezelfde wartel.  Ik zal dus de fokkeval moeten gebruiken om de wartel spanningsloos te krijgen.  Die wartel moet zeker gesmeerd worden.  Met wat kan ik hem smeren? Zou ik de mast in kunnen met een zeemansstoeltje aan de fokkeval?


1 opmerking:

  1. Ga alstublieft niet met een bootsman stoeltje de mast in. Dat houd 'ie niet. Je kan de mast wel heel erg makkelijk strijken met het fokkenval en een hulp. Je zet het fokkeval voor vast (aan de preekstoel bijvoorbeeld) je maakt de kleine zijstagen los en laat de mast naar achter zakken. Daar vangt je maat hem dan op. De mast is vrij licht en in je eentje makkelijk te tillen.

    BeantwoordenVerwijderen