Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

dinsdag 5 juni 2012

Kan een Leisure 17 kapseizen?

Yep... dat kan.

Ik stelde me die vraag al langer.
Eerst probeerde ik het via het forum van de Hollandse Leisure-club, maar daar kreeg ik eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord. Dus probeerde ik het via de engelse Leisure club, en die gaven wel thuis.
Hier hun antwoord, vertaald natuurlijk:




--------------------

Hi Kris

Re uw vraag.

Er is geen officieel voor de kritische hellingshoek van een Leisure 17 waar ik weet van heb, maar ik weet uit eigen ervaring dat je de gangboorden gerust goed ondergedompeld kan zeilen, en zal de boot uit zichzelf terug recht komen zonder enige moeite. Zodra het roer komt uit het water komt, zal de boot prompt in de wind draaien.

Leisure 17's zijn niet onzinkbaar. Uw wijzigingen aan de vloer maakt geen verschil. Als de boot voldoende water binnen krijgt zal hij zinken.

Maar geen paniek. De enige gekapseizde L17 dat ik weet, was een  L17 die zijn kiel verloor tijdens een orkaan in het Caribisch gebied, en dat zal niet meteen gebeuren in Nederland (hoop ik).

Ik zou de L17 beschouwen als niet-kapseizbare boot onder bijna alle omstandigheden waarin je je waarschijnlijk zal bevinden.

By the way: zeilen onder hoge hellingshoeken is slecht voor de zeileigenschappen.De L17 wil vooral rechtop zeilen, dus je zal moeten reven zodra de hellingshoek teveel toeneemt. Als de wind gewoon vlagerig is, kun je 'spelen' met de grootschoot om wind te 'morsen', zoals je zou doen in een kleine zeilboot.

Ik hoop dat dit helpt.

Al het beste

Colin
--------------------

Wat later kreeg ik een tweede, aanvullende, reactie van David Franks:

--------------------
L17's zijn erg stabiel en zoals Colin al uitstippelde kunnen ze gerust met de gangboorden onder water gaan zonder te kapseizen. Wij varen nu vooral op een rivier, maar in het verleden trokken we vaak naar kustlocaties om te zeilen. We hebben nog nooit moeten reven, vooral omdat we proberen om in minder dan windkracht 5 te varen.
'Windward', the L17 van David
Ik kan Colin zeker bijtreden: vaar uw boot zo plat als je kunt, en speel met de grootschoot om wind te lozen indien nodig.  Een hoge hellingshoek zal leiden tot te veel loefgierigheid en de prestaties en beheersbaarheid gaan dan fel achteruit.

Als u solo vaart kan het nodig zijn vlugger te reven in winderige omstandigheden. Wij zijn meestal met ons twee en ons gecombineerde gewicht is meestal genoeg om onze L17 op een comfortabele hoek te houden.  De grootschoot vieren helpt zeker in de windvlagen.
Als u spreekt van een kritische hellingshoek: 45 graden is een limiet om de grootschoot direct te moeten vieren. Sterke windvlagen zullen de L17 flink doen overhellen waarbij je zonder twijfel de grootschoot moet vieren en de overloop moet lossen.

We racen in onze vrije tijd zeer regelmatig en wagen soms ook een felle hellingshoek, maar zijn nog nooit omgeslagen en zijn nog nooit gezonken.
Zoals we nu varen op het binnenwater hebben we een relaxed gevoel en genieten van spannende zeil-momenten zonder zorgen.

Ik hoop dat mijn bijdrage je verder geholpen heeft.


Het allerbeste en een goede vaart!
----------------------

Bij deze alvast een welgemeende dank aan de engelse Leisure club!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten