Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

vrijdag 15 juni 2012

Zwemvest controleren

Toen ik de Selia kocht, had ik enkel sportieve zwemvestjes in huis. Als windsurfer ga je nu eenmaal niet het water op met een reddingsvest, en al helemaal niet met zo'n automatische vest.
Op de Selia zijn zo'n zwemvestjes eigenlijk waardeloos, dus kocht ik me de 'good oldfashioned' reddingsvesten.  Niet duur, en ze werken ALTIJD. Ze vallen ook flink op.

Maar ja: na een jaartje merk je dat je ze haast nooit aan doet omdat ze in de weg zitten en geen aansluiting hebben voor een lifeline.
Ik kocht me dan maar een tweedehandse vest: een automatische vest van Compass. Nu kon ik aan die vest een zelfgemaakte lifeline koppelen.
Mn dochter nog met een gewone vest, en ik met zo'n automatische, dat ging redelijk, maar ik zag toch ook graag mn dochter met zo'n automatische vest MET lifeline, dus kocht ik me recent een tweede bij dezelfde verkopers (Dankjewel Bob en Anita!).
Meteen geven de verkopers me instructies hoe je zo'n vest moet nakijken en onderhouden.
Dit zijn hun instructies:
------------

5 stappen:

1. vest openvouwen
2. draai het gaspatroon los. Dit zit meestal redelijk vast!
3. het patroon mag niet doorboord zijn en niet geroest.
4. op de zijkant van het patroon staat het gewicht. Dit kan je makkelijk controleren met bijv. een keukenweegschaal.
5. controleer het zouttablet. Dit mag niet verpulverd zijn. Zonodig vervangen.
Het zouttablet kan je eruit halen en controleren door de doorzichtige huls los te draaien. Het zouttablet moet een vaste ring zijn en mag niet uiteenvallen. De automaat (slagpin) kan dan spontaan het gaspatroon doorboren.

Je kan reservesets kopen (patroon+zouttablet). Let erop dat de reserveset voor de juiste type van vest besteld! (275N, of 150N,...)
6. Als je de luchtdichtheid van het vest wilt controleren, kan je dit het beste opblazen via het blaaspijpje met een voet-of-luchtbedpompje. Vervolgens een nacht laten liggen en de volgende ochtend controleren of het vest nog voldoende opgeblazen is. Blaas het vest niet op met de mond. In de adem zit veel waterdamp. Hierdoor gaan de wanden van het vest aan elkaar kleven. Het mondblaaspijpje wordt alleen gebruikt om wat lucht bij te blazen als het vest nog niet voldoende opgeblazen is met het gaspatroon.
Draai vervolgens het gaspatroon (of een nieuwe) weer vast. Controleer of het patroon er goed op zit en goed vastgedraaid zit, anders ontsnapt er gas en wordt uiteindelijk je vest niet voldoende opgeblazen.
7. vest weer strak invouwen.

Ik controleer elk jaar de vesten op deze manier en ook voor een grote tocht controleer is altijd even of het gaspatroon goed zit. Het is maar een kleine moeite maar kan veel ellende besparen. Laatst op een lezing van onze zeilvereniging over veiligheid, stond het controleren van de eigen reddingsvesten op het programma. Bijna de helft van de vesten bleken niet goed te werken. Lege gaspatronen, niet goed aangedraaide gaspatronen, vastzittende mechanismen enz. Zelfs bij hagelnieuwe vesten die zo uit de winkel kwamen, bleek het gaspatroon niet altijd goed te zitten. Goed controleren dus, je eigen veiligheid hangt er van af en je moet er toch blindelings op kunnen vertrouwen.

Officieel moeten de reddingsvesten elke 3 jaar gekeurd worden. Het keuringsstation voert dezelfde handelingen uit als ik in mijn mail heb beschreven en presenteert dan een leuke rekening. Zolang de gaspatronen het juiste gewicht hebben en er nog onaangetast uitzien zou ik de vesten niet vervangen of laten keuren. Wil je helemaal safe zijn  dan zou ik ze na 10 jaar eens goed na laten kijken.
------------


Gaspatroon aangesloten
Blaaspijpje


Gewicht van het gaspatroon: hier 241gr
Het weegt 242gr, dus OK
Het zoutpatroon is intact
Zoutpatroon losgedraaid


Geen opmerkingen:

Een reactie posten