Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 11 december 2011

Impeller vervangen... en nog wat 'smerige' zaakjes ;-)

Yep, het was een mooie dag om de buitenboord motor even onder handen te nemen.
Ik had de motorolie al ververst, maar voor het staartstuk was toen geen tijd meer.
Vandaag wilde ik de impeller vervangen, en de staartstukolie verversen.
Geen moeilijke taak, als je de juiste handleiding voor handen hebt.
Die vond ik op http://www.boatinfo.no/

Een manual volgen is erg eenvoudig. Lastiger wordt het als niet alles meewerkt zoals verwacht.
De motor was aan onderhoud toe, want ook al dient ie enkel maar voor het in- en uitvaren van de haven, vroeg of laat heeft ie een smeerbeurt nodig. De aandrijfstang zat vastgeroest aan de transmissie in de staart. Een hele klus om die los te krijgen.
Hoe ik de impeller vervangen heb, leg ik uit met foto's, want eens die stang los kwam, was het allemaal erg eenvoudig.
De staartstukolie was ietsje lastiger, maar eens je ook dat een keer gedaan hebt, is ook dat een fluitje van een cent...

Succes!

Stap 1: de motor in 'Forward' zetten.

Stap 2: de rubber dop op de staart verwijderen en de bout loszetten

Stap 3: de TWEE bouten onderaan loszetten. Je kan niet missen, want de twee andere boutjes zijn die van de Anode...

De aandrijfstang kwam ook los, dat is de vierkante staaf op de foto. Knap lastig om die weer op zijn plaats te krijgen

Stap 4: de rubberen behuizing van de impeller los schroeven: 4 boutjes en 4 busjes (die verschillen van diameter: goed sorteren dus!)

Stap 5: Impellerbehuizing wegnemen

De oude impeller: let op de draairichting! De nieuwe moet er dus met dezelfde draairichting in.



Links de nieuwe impeller, rechts de oude. De impeller heeft in een stukje rechte kant in het midden (goed zichtbaar bij de oude op de foto), let dus op als je deze op de as duwt: schuif hem er op de juiste manier op.

Stap 6: de nieuwe impeller plaatsen

Stap 7: bouten insmeren met 'Sea Seal'.  Die heb ik niet, maar TEC7 zal ook wel helpen zeker?

Zo'n staartstuk blijft niet erg goed staan: puur 'schoot'-werk...

Stap 8: staartstuk weer op zn plaats; Wijst zichzelf uit. OPGELET: bout achter de rubberen dop pas vastzetten als je de motor in 'Forward' gezet hebt ;-)

Staartstukolie verversen: schroef 'oil level verwijderen...

... en schroef oil drain.

Als de olie melkachtig is, heb je een ernstig probleem: dan zit er water in je staartstuk en kan de motor naar de onderhoudstechnieker.  Mijne was aan vervanging toe, maar verre van melkachtig. Oef!

Vandaag was het maar 3°c zoiets, dit was dus een 'koele' job. Gauw naar binnen voor een J@germeister' ... :D

2 opmerkingen: