Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 17 december 2011

Even wat opmeten

Om een genua te kunnen bestellen moest ik eerst wat opmetingen doen.
Ik was vandaag naar de boot gereden om een en ander na te kijken en op te tekenen.
Die afmetingen wil ik gerust met jullie delen. Wie weet zijn ze ook voor u, als collega L17-eigenaar, nuttig?

Ik heb gelijk de lengte van de voorstag uitgerekend, en om dat te doen moest ik even de stelling van pythagoras opgraven...

Een standaard genua voor een L17 heeft een voorlijk van 622cm en ik wou dat even controleren omdat mijn L17 een rolfok-inrichting heeft.
De mast heeft een lengte van 610cm en staat op de kajuit die een hoogte heeft van 35cm. Tussen de mast en de voorstagputting meet ik 191cm.  De rolfok-trommel hangt wat omhoog waardoor de halshoek op 40cm komt. Bovenaan heb ik nog een wartel en een blokje waar de staalkabel van de fokkeval door gaat.

Na berekening kom ik op een lengte van 672cm voorstag-lengte, daar dan de rolfoktrommel en wartel aftrekken, en ik kom op 617cm.  Dus een voorlijk van 622cm zou te lang zijn.
Voor alle veiligheid kan ik beter uit gaan van een voorlijklengte van maximaal 600cm.
Mijn huidige (= niet-originele) fok heeft een voorlijk van 590cm. Op een foto kan ik zien dat dit zowat de maximale lengte is die ik vragen kan.

Waar wat wiskunde al niet goed voor is  :D


De huidige fok zit op hooguit 10cm van de wartel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten