Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 25 december 2011

LED-verlichting in de Selia

Een oldtimer Leisure 17 met LED-verlichting.  Het klinkt bizar, maar doordat ik van in het begin een kleinere gel-batterij gekocht had is elke wijze om stroom te besparen zowiezo een goede zet.

Met LED kan je tegenwoordig heel wat kanten uit. Zelfs de navigatieverlichting, ankerlicht en heklicht kan je tegenwoordig vervangen door LEDjes.  Maar zo ver ga ik nu nog niet.
Wat wel op het programma stond, was indirecte verlichting plaatsen boven de kastjes, tegen de onderkant van het gangboord zeg maar. Daar wil ik LEDstrips hangen.
Ik zocht even op internet en kwam terecht bij LEDsky. Even een e-mailtje gestuurd en bijzonder snel kreeg ik al reactie met een hele uitleg, sterker nog: ze hadden al een bestelformuliertje klaar ook. Dat was pas service! Geen geklooi met uitzoeken welke koppelingetjes nodig zijn, welke nu de juiste stabilisator is, en welke lichtkleur de beste is.
De dag erna kon ik zelfs al mn bestelling afhalen: Service ten top!
De bestelling was uiterst volledig: om zeker te zijn kreeg ik zelfs een koppeldraadje extra: Dankjewel, LEDSky!
Toen ik enkele dagen later nadacht over de bestaande interieurverlichting kwam ik op een idee: als ik nu eens  mijn plastic armatuurtje verwijder en het originele armatuur terugplaats, voorzien van een LEDje?  Wel, dat leek eerst zo eenvoudig niet: het originele armatuurtje heeft immers een bajonetfitting... er bestaan tegenwoordig adapters voor die fittingen, of zelfs hele lampjes maar er zijn blijkbaar evenveel soorten bajonetfittings en welke is nu de juiste (= een behoorlijk nadeel bij online shoppen!)?
Na een nachtje slapen kwam ik op een wel erg simpel idee: de bajonetfitting er uit slopen, en er een G4-fitting in de plaats steken.  Enkel nog zo'n erg licht en plat spotje er in en klaar!

Gezien ik erg tevreden was van LEDsky, contacteerde ik hen opnieuw en ja hoor: dezelfde dag nog kon ik mn spotje en fitting afhalen, en omdat het slechts enkel uurtjes voor kerstavond was kreeg ik er nog een leuke attentie bovenop!

Het is omdat ze me zo goed en snel geholpen hadden, dat ik dit artikeltje nu al schrijf, want eigenlijk wou ik wachten tot alles netjes in de Selia gemonteerd was.  Foto's van het resultaat krijg je zeker nog!

Voor de strips zocht ik wel nog een oplossing om ze te beschermen tegen eventuele waterdruppels van condens of lekkage: doorvoor kocht ik twee transparante afdichtstroken voor polycarbonaat dakplaten: past perfect!
Van de twee meter strip knipte ik een twintig cm af die ik voorzag van het extra koppeldraadje en dat komt in het boekenrekje dat in de maak is.

Wordt zeker vervolgd...

1 opmerking:

  1. Slimme oplossing om de strips tegen water en vocht te beschermen! Ik denk dat je met led schijnwerpers een goede oplossing hebt gevonden voor indirect licht: licht dat egaal verlicht zonder storend te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen