Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 20 juni 2011

Rolfoksysteem opgehelderd!

De blog draait nog maar pas en al gelijk krijgen we reacties, waarvoor dank!
Rene mailde me meteen een aantal tekeningen die de juiste wijze van de rolfok uitlegt.
Ik had het blijkbaar bij het juiste eind, nu moet ik enkel ter plaatse gaan bekijken hoe ik het voor elkaar ga krijgen in mijn eentje.
Om meteen andere internetters, die op zoek zijn naar info, verder te helpen heb ik de tekeningen samengevoegd in een handige handleiding.
Ik vrees zo'n beetje dat de basisplaat op de Leisure niet geschikt is om zo'n rolfok systeem op te monteren. Er zijn geen twee aanhechtingspunten die ver genoeg uit elkaar staan om de trommel te kunnen plaatsen, vrij van de voorstag.


Nu las ik een tip op de website van de Leisure club Nederland:
(http://www.leisureclubholland.nl/17_tips_voor_17.htm)
"Tip 7. Fok
In plaats van een rolreef is er ook een simpele oplossing om de zeilen te strijken. Bevestig een lijn aan de fokkeval en geleidt deze via de leuvers van de fok (of genua) en via een blokje bij de preekstoel naar de kuip. Zodat de fok of genua vanuit de kuip te strijken is."

Nog niet zo'n dom idee eigenlijk.  Ik moet alleen even bekijken hoe snel je die lijn er aan toevoegd, telkens je de fok beslaat voor het vertrek.


Geen plaats
om de voorstag apart te beslaan?
Helpende handen zijn steeds welkom dit weekend ;-)



1 opmerking:

  1. Eindelijk begrijp ik het principe van de rolfok. Dank voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen