Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

woensdag 22 juni 2011

1001 vragen, en iets minder antwoorden

Zo'n eerste eigen zeiljachtje geeft een geweldig gevoel.
Na de roes van 'verliefdheid' komt het realiteitsgevoel. En momenteel dan vooral: zijn er verborgen gebreken?
Tot nu toe, als ik een boot of zo ging kopen, trok ik een heel pak foto's en bekeek die dan rustig thuis.
Dat deed ik ook met de 'Selia'. Ideetjes maakte, en bekeek, ik dan met de foto's.
Zo loste ik al heel wat vragen op, en net zoveel komen tevoorschijn.

Tuigage:

  • Is de mast alleen te strijken? Ik dacht om aan de fokkeval een eind te knopen dat ik vast maak aan het beslag voor het anker vooraan. Dan de fokkeval helemaal optrekken. Mast vooraan los, giek weg, en dan de mast laten zakken door de fokkeval te vieren en de mast aan te pakken intussen , als ik in de kuip sta. Kan dat werken? Wat zou zo'n mast wegen?
  • als ik de mast ga strijken, dan moet de giek er even af, en dus ook het grootzeil. Kan de lummel even weg om schade te voorkomen?
  • Voor zover ik kan zien is er geen neerhouder...
  • rolfok: als de voorstag niet apart kan van de trommel, dan is het beter om geen rolfok te gebruiken want een getorste voorstag is geen goed idee. Misschien is dan de voorstag te kort. Kan ik die takelen zoals ik ook deed op de open bootjes vroeger?
  • Zou ik de vallen zo regelen dat ik ze vanuit de kuip kan bedienen?
  • Zijn er nog handigheidjes die maken dat ik deze Leisure alleen kan zeilen? En uitvaren/aanleggen?
Houtwerk:
  • kunnen de houten randen van het luik er af om te vernissen thuis?
  • kan ik dat ook met de houten relingen?
  • kan ik de houten rails voor de deurtjes even vervangen om ze thuis te vernissen, of beter opmeten en nieuwe maken?
  • Ik wil de motorsteun mee naar huis nemen om te vernissen/herstellen. Daarvoor moet de motor er af. kan ik die tijdelijk in de kajuit opbergen?
Elektriciteit:
  • welke batterij zou ik kopen? De huidige was slecht zei de vorige eigenaar en die heb ik dan meteen ook weg gedaan. En welke batterijlader kan ik aanschaffen?
  • Als interieurverlichting heb ik hier een halogeenspotje op 12V. Nu denk ik erover om daar meteen een LED-lampje in te stoppen van 2,4 Watt. Dat maakt dat deze veel langer kan branden op de batterij dan het originele interieurlampje. Zou ik de originele interieurverlichting wegnemen of ook aansluiten, al is het uit pure nostalgie?
  • de vorige eigenaar had een schakelpaneel vooraan voor de navigatieverlichting. Nogal vreemde plek. Is het makkelijk om die te verhuizen naar een bakje naast de inkom van de kajuit?
  • Zou ik de dieptemeter en log verwijderen? Staat op een domme plek, het afdekkapje is zoek, en de log is niet eens aangesloten. Ik heb liever eerst een kompas dan deze logger. is die nog verkoopbaar? De 'kijker' van de dieptemeter kan ik wellicht niet zomaar verwijderen?
Interieur:
  • de kastjes aan de kant hebben geen echte bodem. In de smalle spleet tussen romp en de kastjes zelf sukkelen balpennen, haarspelden, papiertjes,... Wat is een makkelijke oplossing om die rand toe te krijgen? Spuitisolatie?
  • Het kookblok.  Is er iemand die een handig blok ontworpen heeft, gemaakt heeft, en er nog de plannen van heeft?
  • Zou ik het bombastische deksel van de 'WC-bak' verwijderen? Of is van die bak een koelbox te maken?
Dek:
  • Welke antislipverf kan ik gebruiken? Maar bovenal: hoe kan ik de bestaande antislip klaar maken zodat de verf er goed op hecht?
  • Hoe kan ik het deksel van de anker-bun goed borgen? Dat deksel ligt nu gewoon los...
Overige:
  • Is het bovendien wel wijs om al eens een testvaart te maken in mijn eentje, of beter wachten tot er iemand mee kan?
De kastjes aan de zijkanten
hebben geen bodem:
er is een spleet tussen de romp
en de voorgevormde kastwand 

De teaken rail van het deurtje
schreeuwt om vernis:
hoe kan ik die mee naar huis nemen
zonder de kajuit open te laten?
(inbrekers...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten