Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

vrijdag 24 juni 2011

Wat vinden anderen zoal van een leisure 17?

In mijn zoektocht op internet naar oplossingen om de vallen vanuit de kuip te bedienen, kwam ik een leuke review tegen over de Leisure 17.


Eigenlijk scoort dit kleine jachtje behoorlijk zo te zien!


"Good starters boat"
"Actually sails quite well if mast is tuned properly"


Hier en daar ook tips zoals o.a.: "Watch out for leaking window seals and rotten rubbing strake.These can all be fixed for little cost but huge amount of time involved.We resealed all through deck fittings and installed new rubbing strake and there are over two hundred and fifty screws bolts ect that needed resealing.Took two tubes of sikaflex 291 but about thirty hours labour."


En dan een bevestiging dat ik zeker een goed type voor mijn doeleinden gekocht heb:
"What a great boat. Sailed a Leisure 17 for 8 years and have loved every minute on it. Great for cruising and for longer distances if you do not mind the space. Anybody looking for a compact safe and secure boat this is a safe bet"


Sommigen hebben hem ingeruild voor een grotere, en hebben daar spijt van...
"I had a leisure 17 years ago, and after severel bigger yachts I have now bought another one. Some how this boat is just the perfekt minimalistic sailingmachine. My plan is to renoved it and go on a singelhanded trip to Færøerne from Danmark"


"I owned one of these stout little yachts about 6 years ago. I was sad after she was sold to buy larger.
Now I have sold the 'big' boat through lack of use I intend to buy another L17 and get some sailing in.
They make a good singlehander and mine pointed and sailed well and never seemed to need reefing.
"

Over reven gesproken: wat is zo ongeveer de regel wanneer je een reef moet steken?  Bij mijn Laser was het simpel: buiten hangen en als je dan nog teveel helt: zeil vieren of van Standaard naar radial gaan...

1 opmerking:

  1. Je vraag over het reven: meestal voel je dat vanzelf. De boot wil steeds oploeven, je gaat erg schuin en er staat veel druk op het roer. Dat is een teken dat er teveel zeil op je boot staat. In de regel begin je achteraan met zeil minderen. Eerst een rif in het grootzeil. Als het nog niet beter voelt dan ook de fok iets inrollen. Daarna eventueel een tweede rif. Als laatste kan de fok ook nog helemaal weg. Met alleen een sterk gereefd en strak gezet grootzeil kan je ook heel goed motorsailen. In vervelende golven vaart de boot dan rustiger dan alleen op de motor.

    BeantwoordenVerwijderen