Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

vrijdag 2 september 2011

Certificaat en vergunning: wat een administratie!

Deze namiddag kies ik weer het ruime sop, richting Herkingen.
Ditmaal gaat er in plaats van een leesboek een cursus mee, voor de marifoon.
Midden september kan ik mijn examen gaan doen in Brussel, en ik wil, als het even kan, het maximaal aantal punten halen.  12/20 is voldoende, maar ik wil toch veel hoger mikken.

Intussen waagde ik me aan de aanvraag voor een vergunning zodat meteen alle administratie rond is, maar wat een mallemolen is dat zeg!
Voor de vergunningsaanvraag moet ik een merk en type marifoon opgeven, alleen: ik heb er nog geen, en logisch ook want zonder vergunning mag je geen marifoon bezitten. Na wat e-mailen werd me verklaard dat ik eentje moet uitkiezen die ik ga kopen, en die invullen. Na ontvangst vergunning kan ik die dan kopen. Bovendien hebben ze een vlaggenbrief (of bewijs immatriculatieplaat) nodig, dus moest ik die ook eerst aanvragen= 50 euro.  Daar hadden ze dan weer een bewijs van woonst nodig, dus kon ik die ook nog even gaan aanvragen... en omdat het voor een vlaggebrief is moet ik daar nog voor betalen ook (3,75euro).

Voor het certificaat dacht ik toe te komen met een betalingsbewijsje van 25 euro, maar nee hoor: hier hebben ze een kopij van je paspoort nodig (recto/verso), een recente pasfoto, het ingevulde inschrijvingsformulier en een betalingsbewijs.  Ook graag ten laatste VEERTIEN dagen voor de examendatum, dus m.a.w: haast je, of je bent te laat.
Ben ik even naar zo'n 'photobooth' gelopen om gauw foto's te maken (=5 euro), en dan van alle documenten een PDF gemaakt en doorgemaild naar het BIPT. Hopelijk is dat voldoende.  Als het toch nog allemaal per post moet zal het er flink om spannen!

Voor het mogen bezitten en bedienen van een marifoon heb ik straks dus 83,75 euro uitgegeven...

Vandaag zal ik ook eens verder op zoek gaan naar een vaste marifoon: iemand van het BIPT heeft mee feedback gegeven over wat en hoe: het moet een marifoon zijn die voldoet aan volgende eisen:

  • model dat voldoet aan het binnenwaterakkoord Bazel 2000.
  • ATIS
  • geen dual watch
  • geen scan functies
  • automatische vermogen reductie op bepaalde kanalen
  • CE-keurmerk


En ikzelf voeg er nog een belangrijke aan toe: BETAALBAAR ;-)

Mijn cursusboekje van www.marifoonbrevet.be was gisteren aangekomen, dus dat kan ik dit weekend eens doornemen, aan boord van mijn Selia.

Grevelingen: here I come!

1 opmerking:

  1. Ha, ha, ha, ik dacht dat we in Nederland ietwat bureaucratisch waren, maar in Belgie kunnen ze er ook wat van!

    BeantwoordenVerwijderen