Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

dinsdag 27 september 2011

Het zeilplan van de Selia

Voorbije weekend zeilde ik samen met een Etap 22, gekocht door de vorige eigenaar van de Selia. Erg leuk weekend, erg leuk zeilen. Op de terugweg trok hij zijn genua en zeilde me kompleet los. De Selia kon de Etap niet meer bijhouden. Er stond hoop en al 5 knopen wind. Besluit: een genua zou niet misstaan op de Selia.

Ik heb twee opties: of ik koop een tweedehandse genua, maar die lijken nogal zeldzaam, of ik bestel een nieuwe genua bij een zeilmaker.
De zeilen die ik nu heb, komen van zeilmakerij Van Der Werf. Om daar prijs te vragen moet ik enkele maten van de boot doorgeven. De eerstvolgende zeildag wordt dus even opmeten voor ik vertrek.
Ik diepte even het factuur op dat ik van de vorige eigenaar gekregen had en merkte toch wel wat verschillen met het originele zeilplan:
Originele fok= 6m2
Origineel grootzeil= 7,7m2
Totaal standaard zeiloppervlak= 13,7m2




De fok op de Selia= 6,2m2
Het grootzeil op de Selia= 7,25m2
Totaal zeiloppervlak Selia= 13,45m2

Die 0,3m2 zullen het nu wel niet maken natuurlijk.

Een genua voor een Leisure 17 zou 9,3m2 moeten zijn.
Ik vond ook enkele afmetingen= 6,17x2,95x6,16m  Welke maat nu het voorlijk is weet ik niet maar het lijkt ietswat gelijk met het achterlijk.

Toen ik tot voor kort mijn Laser had, kocht ik een standaardzeil en Radiaal zeil bij zeilmakerij i-sails, ik zal daar ook eens aankloppen want die waren zo duur niet.

Een origineel zeilplan voor een Leisure 17 is=

  • standaard fok= 6,0m2
  • grootzeil= 7,7m2
  • Genua= 9,3m2
  • stormfok= 3,7m2
  • Spinaker klein= 13,9m2
  • Spinaker groot= 19,3m2


Als ik mijn opmetingen gedaan heb, zal ik ze hier wel eens posten, zo heeft u die afmetingen ook meteen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten