Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 29 september 2011

De Leisure 17 trimmen

Ik heb er al eerder over geschreven: de mast goed zetten op mijn Selia.

Aan de hand van een document dat ik gevonden heb, heb ik nu een 'trimtabel' gemaakt. Erg handig om aan boord te hebben. Ik kan het helaas niet online plaatsen zodat met het kan downloaden.
Deze tabel zal ik normaal gezien verder uitbreiden zodra ik opmetingen gedaan heb.  Net zoals bij mijn 420 destijds zal ik de correcte stand en spanning van de mast opmeten en noteren in een tabelletje.

Maar deze tabel heb ik uitgebreid met tips voor het correct trimmen van de zeilen. De L17 is nu eenmaal geen Laser, en ook geen 420, dus die tips zijn best wel handig. Eens je de basisprincipes kent is het trimmen van je zeilen geen moeite, maar elke boot heeft zo zijn eigenaardigheden, zo ook voor de L17.

Even een overzicht:

A. Mast trimmen
  1. Mast rechtop dwarsscheeps.
  2. Mast rechtop langsscheeps.
  3. Onderwant op spanning zetten. Mast recht houden, geen buiging ter hoogte van de zalingen
  4. Topwant spannen, even hard als onderwant. Ook nu buiging wegtrimmen
  5. Voorstag massief opspannen.
  6. Achterstag opspannen.
B. Zeiltrim

De vermelde masttrim is een prima basis voor aan de windse rakken. Bij ruimere rakken kan de achterstag een beetje gelost worden= bollere zeilen
Een goed getrimde L17 is niet loef- of lijgierig op alle koersen. Een helling van 10 a 15° is perfect.
Vooral kimkieler-L17 kunnen niet erg scherp en het is dan beter iets ruimer te zeilen met een wat hogere snelheid dan proberen hoogte te winnen.

Trim AAN DE WIND:

1. Overloop
  • Grote spleet tussen fok/grootzeil (overloop midscheeps) = sneller, minder helling, minder scherp
  • Kleine spleet tussen fok/grootzeil (overloop naar lij) = trager, meer helling, scherper
  • Let op dat bij overloop naar lij de spanning op het achterlijk niet zodanig toemeemt dat het gaat scheppen (=nog meer snelheidsverlies).
2. Leiogen fok/genua
  • Zeil begint in lagere deel te killen= teveel spanning op achterlijk = leiogen teveel naar voor
  • Zeil begint te killen in midden van voorlijk= positie ogen OK
  • Zeil begint te killen in hogere deel= teveel spanning op onderlijk = leiogen teveel naar achter
3. Neerhouder
  • Veel wind = veel spanning.
Bij veel wind op ruimere rakken durf ik de neerhouder wat lossen = twist in zeil = bovenste deel van het grootzeil waait open. Hierdoor verklein je het zeiloppervlak een beetje. Natuurlijk moet je op die koersen hetzelfde doen met je fok.

Algemeen stel ikzelf dat men er bovenal moet voor zorgen dat de spleet tussen fok en grootzeil een parallelle vorm volgt. Het is 'not done' om een dichtgetrokken achterlijk op de fok te hebben en een bol gezet grootzeil, de werking van de spleet tussen beide zeilen is dan niet optimaal = snelheidsverlies.  Maar dit zijn mijn eigen bevindingen uit de zeiljaren op 420 en FJ...

4. Tell tales
  • Gebruik je tell tales
Er moeten er een drietal ik je fok zitten, een 30cm achter het voorlijk, en ook tell tales op het achterlijk van je grootzeil. Daarmee kan je je zeilen perfect trimmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten