Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 3 oktober 2011

Dobberen, ankeren, opmeten

Zondag kon ik weer eens naar de boot. Sinds ik hem gekocht heb, heeft ie bijna 30 dagen gevaren. Mooi resultaat! Vroeger scoorde ik nog geen 25 surfdagen per jaar...

Toen ik arriveerde aan de Selia kwam Fabian van de Watersportwinkel al naar me toe gewandeld met mijn bestelling: leuke service, levering aan de boot!  Hij bracht me mijn veiligheidsharnas en twee karabijnhaken.

Marifoon naast de inkom
Eerste werkje die dag was een goede plek voor de marifoon vinden, en die plek is op de houten deurlijst naast de kajuitingang. Daar schroefde ik een stukje rolluiklint vast waarover de clip van de marifoon haakt. Simpel en goedkoop!

Tweede dat ik doen wou, bij dit prachtige windstille weer, was de lengte van de mast meten. Ik bond een fijn touwtje aan de haak van de grootzeilval en trok dat op... belegde de kikker op de mast en trok dan even aan het touwtje om het strak te hebben. Net toen ik dan een wasspeldje wou klemmen op het touwtje om de lengte te markeren, lost het knoopje boven en het touwtje donderde naar beneden. Lap! Daar zit nu mijn grootzeilval boven in de mast!
Er is maar één oplossing: naar de Krammer op motor en daar aan het staketsel aanleggen, de ladder op en met een pikhaak de val recupereren.
Dus tufte ik bijna twee uur over een spiegelgladde Volkerak.


Touw voor veiligheidsharnas
Intussen kon ik nog wel wat sleutelen aan de boot: ditmaal een touw voorzien voor mijn veiligheidsharnas.
Een prima oplossing is het veiligheidsharnas is een touw (een overschotje van de schoot voor mijn Laser) dat loopt van het ene oog aan de achterste zeereling, via de gebogen buis voor de voorruit naar het andere oog op de achterste zeereling. (zie foto maar daar is dit touw nog geknoopt aan de handgrepen bij wijze van test).
Aan mijn veiligheidsharnas heb ik dan een stuk touw getakeld van 70cm lengte met een stevige karabijnhaak aan het einde.

'Selfmade' life line
Aan het staketsel aangekomen was dit harnas al mooi getest en zodra de val aan het grootzeil gehaakt was vaarde ik weer uit.

Verderop ging ik voor anker en daar nam ik de oude kikker weg nabij de ankerbak, en monteerde twee nieuwe. (Dankjewel voor de service, Fabian, voor de extra borgmoertjes! Watersportwinkel Steenbergen houdt er een mooie service op na!)

Toen ik iets wind voelde gingen de zeilen omhoog en kon ik een stukje zeilen. Het was heel weinig wind, maar ik was toch verbaasd welke snelheid de Selia met dat zuchtje kon halen...
Dan nog even de juiste afmetingen voor de Genua opmeten:

Een originele genua, gemaakt door Rockal Sails (www.sailmakers.com) meet:
20ft 5in x 10ft 0in  x 20ft  4in  (ongeveer 622x305x619cm)

Een orignele stormfok meet:
luff  15ft 0in x foot  6ft10in x leech  12ft  2in (ongeveer 457x208x371cm)

De afstand tusen de voorstag (boven de trommel van de rolfok) en de mast, haaks op de mast gemeten, is 177cm. De lengte van het onderlijk van het grootzeil meet 214cm, de lengte van de mast vanaf de giek tot aan de top meet, ongeveer, 559cm.
De lengte van de mast is 610cm.
Spiegelgladde Volkerak
2 oktober, bijna 25°C!
Rockal Sails offreerde een genua voor 405 euro, verzending inbegrepen... misschien een kerstcadeau voor mezelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten