Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 13 oktober 2011

Een stormfok, genuarails en radar reflector

Het voorbije zeilweekendje toonde aan dat het veel slimmer is om een stormfok aan te schaffen dan een genua. beide is natuurlijk nog leuker, maar als het budget beperkt is en je kan maar één van de twee aankopen, dan toch beter de stormfok.
De laatste etappe naar huis was met dubbel gereefd grootzeil, en de volledige rolfok waarbij de Selia constant onder een flinke helling zeilde, daardoor behoorlijk loefgierig werd en vaak met de neus in de wind draaide. Alles behalve goed 'zeemanschap' dus ;-)

De zeilen bij de Selia zijn beide van de zeilmakerij Van Der Werf.

Ik kreeg eerder een adres doorgegeven van de originele zeilmakerij van de Leisures en had daar ook prijs gevraagd, alsmede een ander adres in de UK waar nogal wat engelse Leisure-eigenaars hun zeilen besteld hadden, maar beide werden wat te duur, vooral door de transportkosten.

De originele zeilmakerij is Rockall sails, nu Arun & Rockall Sails - mail@sailmakers.com
Een andere zeilmaker die zeilen maakt voor de Leisure is Quay Sails - info@quaysails.com

Van der Werf gaf me een mooie aanbieding en ik besloot om de stormfok dan maar bij hen te bestellen:
Boottiek Zeilmakerij van der Werf

Brieltjenspolder 24 - 4921 PJ Made
T +31(0)162-682316

De stormfok is 3,7m2 oppervlakte, de lengte van de lijken weet ik (nog) niet.

Ze hadden ook een oranje uitvoering, die natuurlijk veel veiliger is, maar ik heb toch maar de witte versie genomen gezien mijn beperkte budget voor het ganse winteronderhoud.

Samen met de stormfok moest ik de genuarails vervangen want beide zijn gebroken en voor de stormfok zullen de wagentjes met de leiogen helemaal naar voor moeten kunnen. Dus kon Fabian van 'Watersportwinkel Steenbergen' voor mij weer op zoek naar passende rails. Die heeft hij gevonden: breedte 25mm en 1,5m lang. ik kan ze dan netjes in twee slijpen en heb dan twee nieuwe rails met dezelfde lengte en breedte als de oude.

Nu ik dan toch bezig was met 'storm'-toestanden bedacht ik me dat de Selia vanwege zijn beperkte afmetingen voor de meeste van die grote vrachtschepen op het Volkerak nauwelijks zichtbaar zal zijn, dus kocht ik gelijk ook een radar reflector in buisvorm.

Zo: weeral wat eurootjes uitgegeven voor mijn favoriete hobby  :D

1 opmerking:

  1. Oei, ik lees het pas nu. Uit tests door diverse Watersportbladen in Nederland is gebleken dat een buisreflector helemaal niets doet. Nul komma nul...Weggegooid geld dus. Ik hoop dat je hem bij Fabian gekocht hebt en dus nog kan ruilen. Voor boten van ons formaat kan je nog het beste een 8-vlakkige reflector van een kleiner model kopen. En dan niet aan de voorgeboorde gaatjes ophangen (die zitten op de verkeerde plaats) maar zo ophangen zoals je hem op een tafel neer zou zetten. Zie bijvoorbeeld de website van Dekker Watersport.

    BeantwoordenVerwijderen