Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 17 oktober 2011

De eerste werkdag: luiers en rot hout...


De Selia ligt op de kant. Tijd om te klussen.

De kielen heb ik in de anti-roest gezet. Bij het afschrapen kwamen hele brokken ijzer mee hier en daar. Mooi glad zijn ze allerminst maar ik ga er van uit dat deze laag anti-roest ze alvast de hele winter zal beschermen.  Ik ga ze dan afkitten met TEC7, een gelijkaardig product als Sicaflex.

Een rotte mastvoet
Er dook wel een ander probleem op, een groter probleem in mijn ogen: er zit water in de romp, onder de houten paal die de mast ondersteunt.
De maststeun heb ik al weggenomen, de houten voet is helemaal nat, op het rotte af. Die ligt te drogen en hopelijk kan ik die nog herstellen met epoxy.
Ik heb in die gaatjes onder het houten blokje wat keukenrol gestoken (een truc die ik vroeger bij surfplanken gebruikte) om het water er uit te zuigen, maar er zit zoveel water in dat de keukenrol meteen doorweekt is.
Iemand zei me: "Boor een gaatje door de romp, dan loopt de boot zo helemaal leeg. Nadien stop je het toe."  Zou dat een goed idee zijn?  Onder die maststeun zit, vermoed ik, een stuk hout tussen de twee rompdelen, maar dat is vast helemaal rot.  Hoe zouden andere Leisure-eigenaars het aanpakken?

Dan de motorsteun: één van de twee houten latten waarop de glijrails zitten is helemaal rot. Nu vraag ik me af of ik nieuwe latten plaats in teak, of gelijk opteer voor een motorsteun in aluminium die je kan opheffen... Scheelt een pak werk om de houten motorsteun proper te maken en in de olie te zetten, maar misschien kost zo'n aluminium motorsteun wel wat?

Ik kreeg alvast een ongelooflijk grappig advies: leg luiers in je boot, dat helpt erg goed tegen een vochtige kajuit!

De gaatjes onder de maststeun zitten vol water
Keukenrol om het vocht op te zuigen



Een laag anti-roest om de kielen te beschermen
De kielen helemaal afgekrabd


1 opmerking:

  1. Hoi, zie mijn reacties op de Leisure Club Holland site. Je kunt onder de trap een inspectie en 'droogmaak gat' maken. (is diepste punt) Komt het water nooit meer zo hoog tot bij de mastvoet. (mits regelmatige inspectie en vochtslurpers aan boord) Of je kiest toch voor die luiers.....
    Een ophijsbaar Alu motor steuntje kost nieuw 99 Eur, best mooi maar motor hangt erg ver naar achteren. Een 'afstandbediening' voor gas en schakelen is dan eigenlijk wel prettig. De glij-sleuf is dan toch net even 15-20 cm dichterbij de boot, en dus is de BBM prettiger te bedienen.

    @rjan.

    BeantwoordenVerwijderen