Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 31 oktober 2011

Osmose: wat zijn mijn mogelijkheden?


"Aan osmose is nog geen enkel schip gezonken.", zei iemand me eens.


Na wat opzoekwerk vond ik volgende:
- Hydrolyse, het verschijnsel waarbij polyester door wateropname uiteenvalt, is niet te stoppen en ook niet te repareren met een tweecomponenten verfsysteem
- 'Een zeer zorgvuldig gebouwde polyester romp zal niet snel water opnemen en dan duurt het erg lang voor osmose optreedt, of verzwakking van het onderwaterschip als gevolg van hydrolyse. Ik ken echter maar weinig schepen die zo goed zijn gebouwd.
- 'Bij veel oudere polyester jachten zie je inderdaad, dat niet osmose het probleem is, maar de aantasting door hydrolyse'
- De oorzaak van osmose zijn de soorten hars en glaswapening die de fabrikant gebruikte


Volgende oplossingen kwamen aan de orde:

Een goede voorbehandeling voor het osmose herstel systeem is:
1. Reinig het hele onderwaterschip met overvloedig water met een geschikt reinigingsmiddel om vuil, zout, stof, resten van zure osmose produkten, etc. te verwijderen, bij voorkeur met hoge druk  reinigingsapparatuur.
2. Verwijder de gelcoat en de blaasjes tegelijkertijd door middel van sand washing, schaven of schuren. Schuren wordt alleen aanbevolen voor het verwijderen van blazen op kleine oppervlakken (plaatselijk herstel);
3. Laat het onderwater schip drogen, dit kan tot enkele maanden duren.
Met behulp van een electronische vochtmeter zoals bijvoorbeeld een “Skipper”
kan men controleren of de romp droog is. Vergelijk steeds het vocht percentage van het onderwater schip met het bovenwater schip.
Een andere methode is om een vel doorzichtig plastic van 40 bij 40 cm met plakband te bevestigen op de
romp. Als na 24 uur geen condensatie aanwezig is op het plastic, is de romp
voldoende droog.

Dan vond ik gelukkig ook een oplossing:
- Bij een licht tot matig vochtgehalte en niet te veel blaasjes, is mijn advies: eerst lokaal behandelen en de romp zonder antifouling te laten drogen gedurende de winter. Als het drogen lukt, kan je een afsluitende laag aanbrengen op de geschuurde gelcoat, korrel 80. Hiervoor gebruik ik Atlac 580 ACT, een vinylesterhars van DSM Resins, waarvan de dampdichtheid die van epoxy benadert of zelfs overtreft

En ook nog een paar andere handige tips:
- 's winters stallen op de wal vertraagt de achteruitgang
- Aanbrengen van een verfsysteem, zelfs het allerbeste, heeft bij osmose geen zin
- repareren met epoxyhars is een zeer goede oplossing
- de gecoat opschuren met een P180 voor het aanbrengen van epoxy-lagen
- epoxy-plamuur glad schuren met een P120 of P180
- oude verflagen verwijderen met een P60 of P80

Wat de Selia betreft:
Hij staat buiten op een bok: de gecoat verwijderen is dus geen mogelijkheid. Tweede aspect is daar bovenop de weersafhankelijkheid: buiten is zeker goed voor het drogen maar een nadeel voor het aanbrengen van epoxy in het voorjaar. Een grondige aanpak is dus niet mogelijk.

Ik zal me dus wagen aan volgende aanpak:
- alle anti-fouling verwijderen, en andere lagen, tot op de gecoat
- alle gevonden bellen open frezen met een drempeltje
- laten drogen tot een stuk in maart. Vochtigheid meten met een stuk plastic zoals eerder beschreven op het internet.
- vijf lagen gelshield over de geschuurde gecoat
- twee lagen Jotun anti-fouling

Een andere aanpak zie ik op dit moment niet.
Mijn allereesrte probleem is nu dus: hoe krijg ik al die lagen van de romp?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten