Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

dinsdag 1 november 2011

Rompje schrapen (en afzien...)

Het was alleszins duidelijk: eender welke aanpak voor osmose, het allereerste, en eigenlijk ook allerbelangrijkste, is dat de romp goed kan drogen.
De Selia zal niet erg drogen als ik al die lagen op de romp laat, ik moet en zal alle troep tot op de gelcoat er af moeten krijgen.
Geen woorden, maar daden, dus vandaag reed ik (alweer) naar de boot, gewapend met zowat alles wat verf kan verwijderen: staalborstels, verfschraper, boormachine met borstels, schuurmachine... alleen de verfstripper met hete lucht bleef thuis.


Ik startte met de verfschraper, voorzien van een nieuw mesje: geweldig hoe vlot dat de lagen antifouling, en wat daar onder zit, weghaalde.  Dan, bij wijze van test, de boormachine met staalborstel: het rendement ligt beduidend lager dan de schraper, dus met de schraper zal het moeten gebeuren.
Het ging redelijk vlot. Na twee uur was de helft van het onderwaterschip redelijk kaal.
Er lagen al zeker drie lagen antifouling op, daaronder een zilverkleurige laag, ik vermoed epoxy, en daaronder twee bruine lagen, een donkerbruine en een lichtbruine. Dan de eerste laag, als eerste over de gelcoat: dat lijkt me een soort teer of bitumen waarover gewoon de andere lagen heen geschilderd zijn: dat verklaart zowat alles, want op die bitumen hecht zowat niets.

Helaas ontdekte ik, door de schraper te gebruiken, nog heel wat blaasjes. Ik kan gerust zeggen dat de Selia meer dan matige osmose heeft.  Hopelijk gaat mijn aanpak dit probleem voldoende vertragen.  Ik durf niet te zeggen dat mijn aanpak de osmose geheel zal stoppen. De Selia zal waarschijnlijk eerder op pensioen gaan dan ik ;-)

Het helpt wel degelijk om die blaasjes open te prikken. Toen ik arriveerde en even de romp controleerde zag ik her en der de blaasjes 'tranen'.
Na al dat schrapen moest ik wel het gelag betalen: een branderig gevoel in mijn gelaat en tranende ogen zodat ik haast niet meer huiswaarts kon rijden. Zo hard pikten mijn ogen, en geloof me: ik droeg een veiligheidsbril, maar die was niet volledig aansluitend zodat er alsnog wat stof doorheen kon waaien.
Het duurde uren vooraleer dat pikken verminderde. Thuis nam ik sito presto een douche en spoelde mn ogen, maar echt over was het niet.

Vrouwlief kan helemaal niet begrijpen dat ik dit alles over heb voor de Selia, maar zij heeft dan ook niets met watersport...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten