Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

vrijdag 11 november 2011

Vloertje er uit... en sponzen maar!

Alweer een werkdag achter de rug. Een zware dag zeg maar.
Eerst heb ik drastische maatregelen genomen tegen de natte mastvoet: ik vermoedde dat er wat water in de dubbele romp zat en had eerst een stukje vloer uit geslepen, maar vandaag ging ik voor de grove aanpak: de hele vloer er uit. Ik verwachtte een beetje water en kreeg... een hele plas. Het was haast een aquarium onder die vloer! In totaal heb ik er pakweg 15 liter water uit gehaald!
Nu is die romp binnen helemaal bloot en kan die rustig drogen. Wellicht een extra slimme zet tegen de osmose.

Stuurboord mooi geschuurd...
Na deze ingreep werd het tijd om het excentrische schuurmachine op de romp te zetten. Plan was om de gelcoat helemaal weg te schuren maar na een dikke halve dag schuren kreeg ik er enkel het bovenste deel af. Hier en daar heb ik de reeds opengeprikte bellen verder weggeschuurd, tot op de glasmat, andere bellen liet ik voorlopig zo. Aan de geschuurde stuurboord heb ik nu twee cruciale plekken gevonden en grondig geschuurd. Op die plekken is delaminatie. Alle andere plekken zijn reeds droog. De vraag die zich nu stelt: moet effectief al die gelcoat er af? Als ik dat niet doe zal de romp wel drogen (pas in april gaat de epoxy er over heen) maar loop ik risico om binnen een paar jaar opnieuw osmosebelletjes te zien. Wat pro pleit is dat de romp nu nog mooi strak is, op de opengeschuurde bellen na en dat is veel gemakkelijker te plamuren en glad te maken dan een volledig kaal geschuurde romp.

Wordt vervolgd... morgen als ik de bakboord zijde geschuurd heb ;-)

Help! Een aquarium onder de vloer!


Het weggehaalde vloerdeel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten