Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 12 november 2011

Delaminatie en andere miserie...

Tweede dag schuren... man man, met vandaag erbij geteld ben ik al 5 dagen aan het onderschip bezig.
Leuk is anders, maar ja...
Vandaag dus de bakboordzijde afgeschuurd zodat alles zuiver gelcoat is. Nu ziet het hele onderwaterschip weer wit, zoals het ooit geweest is.
Ezén van de vorige eigenaars heeft reeds een aanpak voor de osmose gedaan, daar ben ik haast zeker van want de afgeschuurde en afgekrabde schilfers zijn mijn inziens puur epoxy. Alleen heeft die eigenaar de epoxy over een bedenkelijke laag gezet.  Alles wat ik vandaag afgeschuurd heb, ruikt naar petroleum. Het moet dus iets olieachtigs zijn.
Bij wijze van test kleefde ik deze morgen een vel plastic tegen reeds afgeschuurde romp, om te zien of er condens gevormd wordt... Na zes uur haalde ik de plastic er weer af: NIKS niemendal condens.  Ofwel is de romp dus (deels) droog, ofwel ademt de gelcoat niet.

Nu is dus de linkerzijde ook afgeschuurd zodat alle oude lagen er af zijn, behalve de gelcoat zelf.
Of ik die laag er nu helemaal ga afhalen, daar ben ik na vandaag niet uit. Ik vroeg vandaag de mening van andere boot-eigenaars, en allemaal zeiden ze dat ze dat niet zouden doen. "Het sop is de kolen niet waard." zeiden ze. BOn, ikzelf zie er alvast tegenop.
Door een deel van de coating reeds af te schuren, kwamen er nog een paar bellen boven en zowat alle bellen zijn helemaal weggeschuurd nu. Her en der zie ik nu de polyester zelf. Nu is het dus deels gelcoat en deels glasmat wat je ziet.

Wel kwamen er nog drie cruciale plekken bloot: delaminatie!  Deze drie plekken zijn los gekomen tot op 3mm diep zoiets, dat is al een flinke 'kankerplek'.

Die kunnen nu goed drogen tot in april, dan neem ik de romp weer onder handen.
Rest de vraag of ik morgen alweer ga schuren, of niet. Ik zou dan de resterende hoekjes en kantjes bloot schuren, en daarna een extra dekzeil spannen zodat er geen regen aan het onderwaterschip kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten