Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 16 oktober 2011

De Selia gaat in winterslaap...

Het is zover: de Selia ligt in winterberging op de wal.

Het was een huzarenstukje omdat die havenmeester zijn 'trailer' niet geschikt was voor zo'n klein kimkielertje. En dordat die 'trailer' veel meer geschikt is voor grotere schepen, ligt de Selia nog een flink stuk boven de grond ook. Ik hoopte dat ie zeer bereikbaar bleef met een paar blokken onder zijn kielen, maar nu ligt ie vrij hoog op een bok. (Wel een voordeel: minder welkome bezoekers gaan zich er niet aan wagen)

Het onderwaterschip is niet echt in goede staat, hier is dringend werk aan. De kimkielen roesten, de anti-fouling is al met de hoge drukspuit een flink stuk verwijderd.
Voor de rest valt het al bij al nog wel mee. Hier en daar zie ik plekjes waar de glasmat komt piepen, dat vind ik een stuk minder goed. Hoe ik de romp ga aanpakken is nog de vraag: best nu gewoon laten uitdrogen en eens goed over nadenken? Tips zijn welkom ;-)


De mast strijken in je eentje en over de preekstoelen leggen die ik geen tweede keer in mn eentje, dat is zeker. Het is helemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.

Vandaag, zondag, ga ik de kimkielen afschuren en een laag roestwerende verf overheen zetten, anders zijn die flink verroest tegen het voorjaar.

De voegen tussen de kimkielen en de romp komen hier en daar los.  Dit ook voor de voeg tussen de scheg en de romp. Die kan ik uitkrabben zodat ook daar het zaakje goed kan drogen. Om werk te besparen ga ik enkel de losse delen uitkrabben, de delen die nog goed zijn laat ik gewoon zitten.





Binnen is de boot helemaal leeg gehaald, en al had ik vorige week al een volle wagen aan materiaal naar huis gezeuld, ook deze keer kwam er nog een volle wagen uit! Fenomenaal wat er allemaal in zo'n kleine L17 kan ;-)



Uit ervaring weet ik dat je eerste werklijst nooit volledig is, en ook nu weer kwam er al gelijk een probleem boven water: de maststeun binnen is onderaan aan het rotten! Het steunblokje is gebarsten, helemaal nat, en ook de maststeun zelf is onderaan helemaal nat.  Via de gaatjes voor de schroeven is er nu ook water de romp in gelopen. Daar is maar één oplossing voor: gaatjes groter uitboren en keukenrol er in. Die zuigt het water op en laat het 'als een vlag' verdampen buiten de romp. Een beetje zoals een lont zeg maar.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten