Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

vrijdag 16 september 2011

Artikel 37....

Vroeg of laat (en liever vroeg dan laat) wil ik eens de zee op.
Alleen... de Selia is eigenlijk te klein!
John Adams met een L17
Ook al heeft een zekere John Adams ooit de oceaan over gestoken met een L17, voor de belgische wet is mijn Selia te kort.
Ik vraag me af of dergelijke wet ook op de nederlandse wateren bestaat...
Op internet is er in elk geval al een en ander over geschreven:
over de 'diabolo' onder andere.


---------------------------------
HOOFDSTUK VI. _ Diverse bepalingen.

A. Pleziervaart en strandvisserij.

Art. 37. § 1. Roeiboten van welke omvang ook, en pleziervaartuigen waarvan de lengte over alles 6 m of minder bedraagt, mogen geen zee kiezen indien buitengaats de van uit zee waaiende wind kracht 3 Beaufort of de van uit land waaiende wind kracht 4 Beaufort heeft of te boven gaat.
§ 2. Paragraaf is niet van toepassing op pleziervaartuigen die aan georganiseerde wedstrijden of zeilkursussen deelnemen, op voorwaarde dat die vaartuigen er onder afdoend toezicht van de organisatoren blijven.
§ 3. Voor de toepassing van § 1 wordt een wind welke op een gegeven plaats evenwijdig met de Belgische kust waait beschouwd als een van uit zee waaiende wind.
§ 4. In de havens wordt het uit paragraaf 1 volgende verbod aangeduid, bij dag door een zwarte figuur bestaande uit twee kegels met de punten tegen elkaar, de ene loodrecht onder de andere, bij nacht door een rondom zichtbaar violet flikkerlicht.
Deze seinen worden gehesen of vertoond:
a) te Oostende, Zeebrugge en Nieuwpoort: op de seinmast geplaatst op het loodswezengebouw;
b) te Blankenberge: op de mast geplaatst bewesten het vuurtorengebouw.
Op plaatsen van de kust vermeld in artikel 32 wordt het in § 1 voorzien verbod met een passend dagmerk kenbaar gemaakt door de gemeentelijke overheden.

Art. 37bis. Zeilplanken mogen geen zee kiezen (bij windkracht 7 of meer) (op de schaal van Beaufort). Plankzeilen is verboden tussen zonsondergang en zonsopgang.
-----------------------------------------------------
De zwarte diabolo

1 opmerking:

  1. Windkracht 3 tot 4 is toch mooi om mee te beginnen...? Met meer wind kan je toch altijd nog bij Zeeland buitenom? Voorlopig kan je nog wel even voort!

    BeantwoordenVerwijderen