Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

vrijdag 1 juli 2011

De houten handgrepen

De dag van de maiden had ik de twee houten handgrepen losgeschroefd en meegenomen om te herstellen.
In beide handgrepen zaten vooraan twee verroeste, lange, schroeven gedraaid en mijn ervaring zei me dat dat meestal betekent dat één en ander flink aan het rotten is.
Helaas had mijn ervaring gelijk...

Epoxy was mijn redmiddel. Al sinds ik 16 was, nu zo ongeveer 30 jaar geleden dus, werkte ik met epoxy. Dat spul is heel vaak het middel bij uitstek voor mij.
De gaten in de reling had ik flink uitgekrabd en gedroogd (dank aan de weergoden die er vorige week even 34°c uit puurden) waarna ik de gaten volgegoten heb met epoxy zonder verdikkingsmiddel.

Nadien heb ik de relingen willen kaalschuren, maar één van de vorige eigenaars hadden die steevast behandeld met... epoxy.  Van vlotjes wegschuren was dus geen sprake meer.
ik besloot om ze dan maar te vernissen.
Nu zitten er drie lagen op en blinken ze netjes.

Ik vernam via internet dat teak de neiging heeft om eender welke soort vernis af te stoten... een vierde laag ga ik me daarom maar besparen.

Waarschijnlijk rij ik dit weekend weer naar de Selia om deze handgrepen te monteren, netjes afgedicht met witte TEC7.

De zeilweek nadert intussen met rasse schreden.  Ik heb nog een weekje de tijd om de belangrijkste zaakjes in orde te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten