Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 17 juli 2011

De Solo-vlag

Solo-zeilen…
Ik heb al enge dromen gehad over het solo-zeilen (zoals ik al in een eerdere post beschreef).  Gelukkig enkel in mijn dromen, want tijdens de zeiltochtjes tot nu toe ging het allemaal behoorlijk vlot.

Nu vroeg ik me af hoe ik mezelf kenbaar kan maken als solo-zeiler aan andere watersporters, en dan vooral wanneer ik een haven of sluis nader. Kwestie dat ze weten dat ik net iets minder handig zal komen aanleggen, dan andere jachtjes.
Ik begon haast al een 'solo-vlag te ontwerpen toen ik een mailtje kreeg waarin sprake was van de '1-wimpel'.  Ik ben dat prompt gaan opzoeken op internet en warempel:

"… met de 1-wimpel (solo vlag) in de achterstag.
Zij hadden zich ingeschreven voor de Eenzamenoordrace, 50 mijl solo zeilen van Almere naar Enkhuizen en weer terug op een en dezelfde dag."

Blijkbaar is de '1-wimpel ' een teken dat je solo zeilt.
Er is natuurlijk één bedenking die in me op komt: hoeveel mensen weten dit?
En blijkbaar ben ik niet de enige die deze bemerking maakt:
"Wie van de solo zeilers zeilt er met de nummer een vlag in de mast?
Zo ja , wat zijn de voordelen ?
Zo nee, waarom niet?
Ik ben hier gewoon heel nieuwsgierig naar, ik vaar zelf bijna altijd solo (niet dat ik al zo lang vaar, pas een jaar of twee) maar ik kan me voorstellen dat bij bruggen en sluizen men wat meer begrip voor je gestuntel tonen en je wat meer de tijd geven."

Een opmerkelijk antwoord:
"Het is inderdaad niet voorgeschreven en heeft geen enkele rechtskracht.
Toch heeft het voeren er van wel toegevoegde waarde.
De meer "ervaren" zeilers kennen de betekenis en weten dat een dergelijk schip soms op een "andere" manier manoeuvreert en aanlegt dan een "vol" bemand schip. Vaak beter omdat je een ervaren zeiler moet zijn om alleen te kunnen varen. Zelf voer ik, singlehanded varend, altijd sein wimpel één en help ik, als ik dat kan, een singlehanded zeiler met een lijntje bij het aanleggen en nodig hem of haar uit voor een borrel (wel een héle goede reden om die wimpel te gaan voeren!)."

De topic hierover kan je lezen op:
http://www.zeilersforum.nl/index.php?option=com_kunena&Itemid=27&func=view&catid=59&id=26100

1 opmerking:

  1. Edwin, L17 Oei!3 april 2024 om 11:57

    Hij staat al 2 jaar op mijn verlanglijstje. Dat solozeilen bevalt prima en met deze vlag is er vanuit mijn kant alles gedaan om duidelijk te maken dat ik solozeil. Net als een knipperlicht, verrekte handig als je weet wat het betekend.
    Mochten er weer leukere cadeautjes te zijn dan die 'gekke Japanse vlag' dan ga ik zelf met naald en draad aan de slag zodra ik ergens voor anker lig.

    BeantwoordenVerwijderen