Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 9 juli 2011

4 dagen solo op de Grevelingen: de planning

Ik ga er vanaf vandaag 4 dagen op uit, solo.  Best spannend voor mezelf want een L17 is net iets zwaarder dan een Laser.
Verschillende mensen gaven me al tips, en eentje dat nogal wat voor kwam was het voorzien van een stuk touw in het midden van de boot: "Handig voor in de sluizen", zei men.
Daar heb ik de voorbije nacht over zitten nadenken, en ik kwam op een idee. Ik maak een touw met twee oogsplitsen dat van de ene achterste kikker, langs de verstaging (langs buiten) onder de voorste kikker door loopt, en zo naar de andere achterste kikker.  Midscheeps komen er twee stoppersknopen aan beide zijden.
Tussen die stoppersknopen kan ik dan een landvast voorzien dat ik naar eigen wil dankzij de stoppersknopen midscheeps kan houden, of nu net niet.  Hier zie ik wel mogelijkheden in.


Plan is om deze morgen nog wat voorbereidingen te doen: peil motorolie, blauw dekzeiltje over de giek om de kuip droog te houden (om te kunnen koken in de kajuitopening), een nieuwe reeks landvasten maken, een curryklem voor de fokkeschoot vervangen, en als het me lukt een hijslijntje voor een kegel. Tussen de palen van de box ga ik ook een touw spannen om het buitenvaren uit de box en binnenlopen te vergemakkelijken.


Na de werkjes, tegen de late namiddag of avond wil ik dan uitvaren richting Krammersluizen en overnachten aan de steigers daar (kant Volkerak) Ik vermoed dat dit toegestaan is, gezien de verschillende verslagen op internet van andere zeilers.  "Overnacht voor de Krammersluizen en in de ochtend snel door. Nog even aangemeerd in de nieuwe haven van Bruinisse-Aquadelta om een seizoenskaart te aan te schaffen."


Zondagochtend hoop ik dan door een rustige Krammersluis te geraken zonder problemen en een dik uur later zou ik dan aan Bruinisse moeten liggen om alweer te versassen, hopelijk ook een rustig manoeuver gezien het vroege uur waar ik op mik. Als alles goed gaat moet ik toch rond 9u30 op de Grevelingen zijn.  Bestemming is Herkingen en ik kan me niet voorstellen dat ik daar een dag voor nodig zou hebben, dus wat toeren op de Grevelingen zit er wel in.
Zondagavond dan aanmeren in Herkingen en gelijk één en ander daar regelen want dit wordt de nieuwe thuishaven voor de Selia.


Maandag blijf ik op de Grevelingen en als ik alles goed bijgehouden heb in de blog kan ik voor dinsdag perfect inschatten hoeveel vaartijd ik nodig zal hebben om terug aan de huidige thuishaven te geraken. Maandag kan ik dus eventueel naar Ouddorp zeilen, of misschien de werkhaven in Bommenede of zo.
Alles zal van de wind afhangen.


Dinsdag is het dan terugkeren geblazen. Ik heb de twee sluizen dan al een keertje gedaan, dus hoop dat het dan zeker zal lukken.  Ik vermoed dat watersporters hulpvaardig zijn, dus er zal er wel eentje bij zijn die even mn landvastje wil vasthouden?


Hier moet ik morgen dus door...




1 opmerking:

  1. Wat betreft hulpvaardige watersporters: knoop in je achterstag de solovlag. Dat is de vlag die staat voor het cijfer "1" en lijkt op de vlag van Japan. Dan is het voor iedereen duidelijk dat je alleen bent en best wat hulp kan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen