Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 14 juli 2011

Ligplaats perikelen

Als het over een ligplaats gaat krijg ik het warm.  Ze zijn steenduur en dat gaat er niet op beteren: veel vraag, weinig aanbod. (en dan durven ze nog beweren dat watersport niet zo populair is...).

Ikzelf voorzie twee opties: de jachthaven waar hij nu ligt, of naar Herkingen.
Natuurlijk heb ik dan meteen een paar bedenkingen, vragen, zeg maar.

• Wat is het minste kwade: zoet- of zout water?

• Moet hij best elk jaar op de kant, of maar om de twee jaar? Kan hij er ook nog minder vaak uit, laat ons zeggen om de drie jaar of zo?  Is het echt nodig om hem in regelmaat op de kant te hebben?

• Klopt het, dat als hij er een winter uit is, de antifouling zowiezo vervangen moet worden omdat hij daarna niet meer werkt?

• Wat met de buitenboord motor? Ik zie er niet op tegen om die er elk jaar af te halen, maar het is geen eenvoudige klus, lijkt me: hij weegt zo'n 27 kg, en als ie los is en uit de handen glipt...
Bovendien is de bediening vanuit de kuip en zijn er eerst een paar (belangrijke) kabels die los moeten.
Eens thuis is het makkelijk om een onderhoud te doen.

• Waar hij nu ligt is een 50 minuten rijden van huis, Herkingen is 1u10 minuten rijden zoiets, dat telt ook mee.

Voor komende winter laat ik hem er alvast uit halen, in Schapenput, een haventje wat verderop. Dat is momenteel het minst dure en vlakbij.  Logistiek moet dat immers ook nog realiseerbaar zijn.  Hij moet dan echt wel opnieuw in de antifouling.
Daarna zal ik moeten beslissen waar hij zijn ligplaats krijgt.

Nog een flinke beslommering is die bediening van de steiger in de haven waar hij nu ligt. De laatste keer heb ik daar bijzonder liggen knoeien om bij de bedieningsknop te komen... In Herkingen komt hij langszij te liggen en dat vind ik bijzonder handig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten