Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

dinsdag 23 augustus 2011

Vlag- en wimpel-perikelen

Ik sta soms versteld van de verschillen in wetgeving tussen Belgiƫ en Nederland, en al even versteld van welke reglementen er wel gelijk zijn.
Over het reglement in de kustvaart - Artikel 37 - ga ik het nog niet hebben, tenslotte ben ik nog niet zo ver dat ik de zee op ga, maar wel over de wetgeving inzake het voeren van de natievlag, de beleefdheidsvlag, en wimpels.

Ik wou Fabian van de Watersportwinkel Steenbergen een plezier doen en een wimpel van hem voeren. Een beetje reclame is nooit weg, maar blijkbaar is dat... niet toegestaan!
Hoeveel wimpels ik zie wapperen, en zelfs dag- en nacht, in de jachthaven is onvoorstelbaar, en toch: dat mag dus niet.  Geen reclamevlag voor Palm of Nivea, geen wimpel voor de watersportwinkel:
"het voeren reclamevlaggen moet tegengegaan worden, in het BPR is het zelfs verboden."

Dan de natievlag:  die kan je voeren tussen zonsopgang en 21h00. OK, dat is duidelijk, maar MOET je ze voeren, of MAG je ze voeren?  Beetje grijze zone...
De hijs van de natievlag moet minstens 6% van de scheepslengte zijn (=LOA), dus die van mij moet 31cm zijn.  Dju, ik heb dus een te kleine vlag gekocht.
Ze moet gevoerd worden op een essenhouten vlaggestok met houten schijfje bovenaan. Alweer tegenslag: mijn mooi geverniste bezemsteel voldoet dus niet :D
De vlaggestok moet midscheeps geplaatst zijn, als dat niet kan, dan meer naar stuurboord.  Ook hier zondigde ik dus: ik bond mijn bezemsteeltje netjes aan de... bakboordzijde :D
Bon, dat moet ik dan volgende keer maar aanpassen.

Dan de beleefdheidsvlag: die dient gevoerd te worden, samen met de natievlag, nooit alleen.  OK, maar MOET ze dan gevoerd worden als je in vreemde wateren vaart, of niet? Ik heb nog geen nederlands vlagje in mijn bezit...
De beleefdheidsvlag moet gevoerd worden aan een vlaggelijn, vertrekkende van de stuurboordzaling, heb ik dus even geluk dat ik het blokje voor de vlaggelijn nog niet gemonteerd had... aan de bakboordzaling :D
De beleefdheidsvlag moet een hijs hebben van 3% van de scheepslengte, dus in mijn geval 20cm, kleiner is niet toegestaan, en bestaat bijgevolg ook niet.

Als laatste de wimpels: de solo-vlag is geen officiele wimpel. Het is de wimpel nr. 1 die hiervoor dienst doet. In de Wateralmanak 1 spreken ze van een schematische weergave van de vlaggen en wimpels en hoe ze gevoerd moeten worden, maar helaas is er niets duidelijk over de solo-vlag.  Ik blijf die dus voorlopig opvallend aan de bakstag voeren, daar is ze haast ALTIJD zichtbaar. Nu nog hopen dat anderen deze wimpel kennen en de betekenis begrijpen...


2 opmerkingen:

  1. Ha, ha, ha, leuk stukje! Als je mij even je adres mailt, krijg je van ons, als trouwe volgers, het Nederlandse beleefdheidsvlagje cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartelijk dank voor de vlag, Bob en Anita! Ze is prima aangekomen!
    Vanavond plan ik om even gauw aan te leggen aan het hoge staketsel aan de Krammersluis, daar op de ladder te klimmen en van daaruit een blokje aan mijn zaling te knopen. vanaf dan kan ik netjes een beleefdheidsvlag voeren: die van jullie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen