Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 21 augustus 2011

Ankeren, sleutelen, trimmen

Vrijdag-avond trok ik naar de boot, gewapend met een gereedschapskoffer, nieuw landvast, en wat centen.
Fabian van Watersportwinkel Steenbergen ging wat materiaal langsbrengen en dat deed ie ook. Toffe service!
Ik had het plan om een lang landvast van pakweg 10 meter te voorzien van een lus in het midden, die lus over de centrale kikker op de voorplecht te doen en zo twee stukken landvast te hebben van 5 meter die ik dan naar achteren breng, aan elke zijde eentje.  Geen gedoe meer aan een sluis of zo waar plots blijkt dat mn landvast aan de verkeerde kant ligt.
Aan de Krammersluis probeerde ik dit idee wat uit en het gaat prima!  Alleen is 10 meter net te kort, 12 meter zou beter zijn (6 meter aan elke zijde)

In mijn oude boek (Zeilen op open water) stond dat je best meer doet dan alleen wat rondzeilen, en ik dacht om dat dan maar eens te doen:

  • ik heb man overboord geoefend, met een fender (als solo-zeiler wel een bedenkelijke oefening...)
  • ankeren: ook een uitdaging, zo solo. De eerste ankerplek was in een uitloper nabij de Krammer waar het volgens de kaart 22 dm diep zou zijn. Uiteindelijk heb ik drie landvasten in zeven haasten aan het originele ankertouw moeten knopen vooraleer het anker in de bodem greep.
  • een boei naderen onder zeil en nabij de boei stilliggen: ook een leuke oefening, want het is erg handig te weten hoe lang de Selia nog doorzet nadat ik beide zeilen losgooi.

Aan het anker had de vorige eigenaar een touwtje geknoopt met een leeg flesje aan dat waarschijnlijk als boei dienst deed. Bij beide anker-manoeuvers sukkelde dat dunne touwtje in de knoop met bijvoorbeeld de fokkeval, of het ankertouw zelf. (er hangen wel een paar touwen boven mn ankerluik te bengelen...keus genoeg :D) Als je solo bent, zo heb ik al gemerkt, kan je zo'n ongewenste knopen missen als de pest, dus dat touwtje met flesje ligt nu in de afvalcontainer in de haven...
Het staat als een paal boven water: haast en spoed... is nu eenmaal karakteristiek aan solo zeilen :D

Als laatste heb ik die dag wat gerommeld met de overloop. In al die jaren dat ik zeilde heb ik heel wat trim-mogelijkheden geleerd, maar een 420 of FJ is net iets anders dan de Selia, en een Laser komt al helemaal niet in de buurt. Ik probeer dus alle theorie uit om te zien welke mogelijkheden er zijn met de Selia.
Wat ik al zeker weet: er moeten nieuwe genua-rails op want de huidige zijn allebei gebroken en daardoor onbetrouwbaar.

Volgende keer oefen ik een op bijdraaien en bijliggen, lijkt me ook leuk om te proberen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten