Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 4 augustus 2011

Reddingsvesten en een lifeline

Toen Ellen in de Krammersluis overboord donderde was het meer dan duidelijk: een ongeluk zit in een klein hoekje en je wil niet in dat hoekje sukkelen zonder reddingsvest.
Op internet staat het vol van verhalen over toestanden en ongevallen die gebeurden zonder reddingsvest.
Ik heb me dus een reddingsvest gekocht, en ook voor Ellen (of eender welke andere passagier) komt er een reddingsvest. Normaliter heb ik een vest nodig van 150N, maar die zijn zo dik, dat ze in de categorie 'Michelin manneke' vallen. Het werd dus een 100N vest.

Omdat ik vaak alleen zal zeilen is een lifeline een al even belangrijke aanschaf, maar daar zie ik toch enkele problemen: een lijn van 1 meter lengte zou voorkomen dat ik overboord kan vallen, maar beperkt me zowaar gigantisch qua bewegingsruimte.  Een solo-zeiler moet immers overal ter gelijkertijd zijn, vooral op de momenten dat overboord vallen rampzalig kan zijn (naderen van bruggen en sluizen, aanleggen,...)

De lifeline voorzien van een langere lijn om zo meer bewegingsruimte te hebben maakt dat je WEL overboord kan vallen, en al is de Leisure eerder traag (hoop en al 5 knopen haalt hij), aan boord kruipen na zo'n val is haast onmogelijk naar het schijnt.

Hoe combineer je bovendien een lifeline met een reddingsvest?  Juist, door een opblaasbare vest te kopen die meteen als harnas dienst kan doen, maar ik vind die duur, en zie er erg tegenop om elke drie jaar dat gaspatroon te gaan vervangen.  Uit besparingsoverwegingen heb ik me dus een gewone reddingsvest gekocht.

Een dilemma dus: lifeline kopen? Dan toch een opblaasbare reddingsvest?

Zo zijn er nog enkele zaken die ik moet regelen: vuurpijlen, een touw van 30 meter, een verbanddoos (waterdicht)...  reden genoeg om nog wat te gaan shoppen.  En omdat onze Billy ook mee mag (een Cavalier King Charles), zal ik ook voor hem een zwemvest moeten aanschaffen.

3 opmerkingen:

  1. Een 150N reddingvest is niet bedoeld om in combinatie met een zeilpak te dragen. Dit reddingsvest heeft in dat geval niet voldoende drijfvermogen en draait je in geval van bewusteloosheid (klap van de giek) niet met je gezicht boven water. Je zeilt bovendien op groot open water, dus altijd een 275N reddinsvest kopen, in combinatie met een kruisband (band tussen je benen door) zodat je niet uit het reddingsvest kan zakken. Je zou niet de eerste zijn die alsnog zo verdrinkt. Een dik vest is inderdaad vrij lastig. Het beperkt je wel erg in je bewegingen. Ik zou toch maar voor de investering van een automatisch vest gaan. Het is een keer een grote investering; je hoopt het nooit nodig te hebben, maar het kan wel je leven redden. Hoeveel is je leven je waard? Wat dat gaspatroon betreft: die hoeft niet perse elke drie jaar vervangen te worden. Je kan hem elk jaar zelf controleren op corrosie en gewicht (wegen). Het zouttablet moet je ook zelf elk jaar controleren. Bekijken of het niet verpulverd is.
    Een lifeline gebruik je in de regel alleen bij wat ruwer water en als het water nog erg koud is. Hoogzomer met mooi weer, warm water en voldoende andere bootjes om je heen is het niet zo erg, mocht je overboord vallen. Dan kan je wel altijd een automatisch vest over de blote bast aantrekken. Dat is niet hinderlijk. Zwemmen houd je niet zo lang vol!
    Ik zou op jouw boot een platte looplijn midden over je boot (van voorpunt naar mast of verder naar achteren, over het dakje van de kajuit) spannen. Daar kan je je lifeline aanklikken en zonder los te moeten maken, van voor naar achter lopen/kruipen. Met eventueel nog een vast, sterk oog ergens in je kuip (niet een scepter of railingdraad gebruiken). Eventueel met een plaatje aan de onderkant van het polyester versterken. Mooi klusje voor in de winter. Trouwens, als je belangstelling hebt, dan heb ik nog wel twee Compass Professional 275N automatische reddingsvesten met ingebouwd harnas voor je. Vijf jaar oud, twee reserve exemplaren van ons. Zonder beenband. Die MOET je er wel voor een paar euro los bij kopen. Je mag ze hebben voor € 30 per stuk incl. verzendkosten. Ik was van plan ze van de winter toch op Marktplaats te zetten. Maar ik verkoop ze liever aan jou!
    Een zwemvest voor de hond is heel makkelijk, want buiten dat hij zo langer blijft drijven, heb je ook een handvat/grip om hem b.v. met de pikhaak op te vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Nederlandse Reddingmaatschappij (knrm) test regelmatig zwemvesten, kijk ook eens op hun site. Ze hebben een hoofdstukje "folders" o.i.d. waar je denk ik ook wel iets kan vinden.

    Trouwens de Grevelingen is een pracht gebied om te zeilen. Ik geef je groot gelijk als je je boot daar neer gaat leggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de reddingsvest, Anita! Prima aangekomen, perfect in orde! En nog snel ook!

    BeantwoordenVerwijderen