Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 8 augustus 2011

Hoe het allemaal begon...

Mijn zeilavonturen begonnen in 1980 bij de Zeescouts. In 1984 mocht ik dan voor de eerste keer, naast de wekelijkse vaartochtjes bij de zeescouts, naar een BLOSO-zeilkamp in Nieuwpoort. In totaal heb ik daar een 4-tal kampen gedaan. Nu was ik echt verkocht aan het zeilen!
Het allereerste bootje was eigenlijk een bouwdoos van een Waarschipje, een jol van 3,65m lengte.
Die had ik gekregen voor mijn 16e verjaardag, als bouwdoos. In de garage lag een doos met watervaste multiplex, een paar bussen West Systeem, een deelbare mast, en een zeilzak. Die heb ik dan met mijn vader helemaal mee gebouwd. Van die bouw heb ik heel veel geleerd over epoxy.
Hij werd Ingrid gedoopt, de naam van mijn moeder.

Jaren plezier van gehad. Maar ik werd daar wat te groot voor, dus stapten we over op een 420. Een miskoop, die 420 was helemaal niet in orde. Op een dag brak plots het roer af, de 420 sloeg om en gelukkig was er een reddingsboot in de buurt, anders had ik hier misschien niet meer gezeten. Ik heb daar alvast uit geleerd om nooit helemaal alleen te gaan zeilen om 8u 's morgens...
Die 420 sleepten we toen naar huis, hebben hem helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw gebouwd.
Deze werd 'No Name' gedoopt, door mijn vader. Bij de doop zelf was ik er niet, ik lag in het ziekenhuis met een spierscheur...

Deze 420 werd later nog een keer naar de garage gesleept voor verbeteringen. ik maakte er toen gebruik van om hem te herdopen naar 'Equinoxe'. In die tijd was ik fervente fan van Jean-Michel-Jarre en het nummer Equinoxe 4 was mn favoriet. Bovendien was de 420 klaar op een equinox, maart 1987 (equinox= lentepunt = dag en nacht ongeveer even lang).

Helaas komen aan alle mooie liedjes een eind. Ik moest uiteindelijk thuis opkrassen en de boot moest mee, of hij werd verkocht. Mijn klein appartementje had geen geschikte garage dus werd ie daadwerkelijk verkocht. Ik schakelde over op windsurfen. Dat heeft me toch een 20 jaar plezier bezorgd.

Maar tussendoor kriebelde de 'zeilboot-microbe' toch! Even hadden we een FJ in ons bezit, 'schattebol' gedoopt. De kinderen hadden toen helaas helemaal geen interesse, dus ging die weer van de hand, en bleef ik voort windsurfen.

In 2010 stapte ik dus definitief over op het zeilen, met een Laser, en om de knoop door te hakken wat de bootnaam betreft: het werd 'Oxygene'. Een ander nummer van Jean-Michel Jarre dat me erg gepast leek.
Oxygene = zuurstof, lucht = vrijheid, energie, zuiverheid

Bij een reddingsactie op de zeilclub in april 2011 raakte ik aan de praat met een eigenaar van een zeiljachtje. Die vertelde me dat de prijzen van de tweedehands zeiljachtjes momenteel erg laag zijn.  Ik zag meteen mijn jeugddroom binnen bereik komen en nog geen twee maanden later werd ik dus de nieuwe eigenaar van de Selia...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten