Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 14 augustus 2011

"This boat is made for sailing, and that's what it's gonna do..."

Yep een stukje, afgeleid van het muzieknummer 'These boots are made for walking".

Zaterdag werd een beetje regen voorspeld... een beetje, en een wind tussen 8 en 10 knopen.
Natte zomer of niet, ik ga zeilen!
Bon, alles ging maar traag, tegen dat ik op weg was, was het al 9u30. Tegen 10u30 was ik dan eindelijk aan de boot.
Op de dijk had ik even de wind gemeten en die zat daar tussen de 13 a 16 knopen. Ervaring had me al wel geleerd dat OP een dijk meten wel wat teveel wind weergeeft dan er op het water zal staan.
Alles voorbereiden gaat alsmaar beter. En deze keer kon ik ook voor het eerst de Solo-vlag hijsen. Uit de box varen ging ook goed totdat... de motor uitviel, en dat natuurlijk op de meest penibele moment. Gelukkig had ik me goed voorzien door twee landvasten en kon ik de Selia in bedwang houden met de twee landvasten in de ene hand en met de andere de motor opnieuw starten.
Dankzij de afstandsbediening vaar ik vanaf nu vlot naar buiten.

Het ging voortreffelijk: de voorziene reef kon er gelijk uit.
Schippers hebben soms een ellendige timing: net als ik onder zeil zit, komt er een dikkerd uit het Schelde-Rijn kanaal waar ik voor moet wachten... liever dobberen op motor, dan met klapperende zeilen, maar bon.

Voor de rest ging het lekker halve wind naar de Krammersluizen.
Af en toe een beetje regen, en de wind, die bleef steken rond 8 knopen.

Uiteindelijk de Krammersluizen binnengevaren en aangelegd voor een tas koffie.
Na de 'break' keerde ik terug. Tijdens het motoren richting Volkerak, en nog beschut, binnen de dijk van de sluis, bekroop me het gevoel dat een reef wel eens handig kan zijn, alleen: de zeilen waren al gehesen... een huzarenstukje met tegenliggend verkeer, maar die reef moet er in: dus beetje kunst en vliegwerk.
(Deed me aan Lars denken die ook stuurt met zijn voet tijdens werkzaamheden aan de mast ;-)  )
net op tijd zat de reef er in, en werd ik gelijk overvallen door een flinke wind, en een vette bui die er aan kwam.
De weg terug was zeker ruiger, en aardig wat regen.  Belgische zomer op Nederlandse bodem :D

Na een uurtje was ik alweer op de Vlije. Met die afstandsbediening even vlot voorbij het brugje (dat is haast kicken! Zo'n gemak zeg!) en dan gezwind de box indraaien. Dit keer ging het allemaal redelijk vlot.

Alweer een geslaagde zeildag, ondanks het weer...

Filmpje staat op Youtube.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten