Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 25 maart 2012

De Selia ligt weer op zijn ligplaats

Voila: het was zover!  De Selia werd te water gelaten en het vaarseizoen is dus weer begonnen.

Helaas werd het eerder een rampdag dan een feestdag.
Ik stond al rond 8u00 aan de boot, om de mast helemaal vrij te maken en alle tuigage na te zien.
Door de krappe agenda was ik mezelf wat aan het afjagen en een spreekwoord zegt: "Haast en spoed zijn zelden goed."  Vanaf nu geloof ik dat voor 200%!
De mast ging recht en bleek dat de radarreflector hopeloos in de knoop zag met de achterstag. Mast dus weer naar beneden.  Knoop er uit en mast weer recht.  Nadat de mast weer vast stond ontdekte ik dat de fokkeval helemaal uit het blokje aan de wartel gevallen was... die lag nog op de grond.

Plots stond de havenmeester er: "Ben je klaar? Mijn tractor staat precies goed, anders leg ik hem er NU in, en doe je verder aan de steiger."
"Tja, ik ben me nu toch aan het afjagen... Doe maar."

De man rijdt de trailer onder de romp, zijn collega superviseert achteraan de boot.
Ze tillen hem op en ik zie de stempels weer behoorlijke deuken in de romp duwen, deuken die ik helemaal niet graag zie.
De Selia wordt vooruitgereden, maar de bok die onder de neus stond, staat er nog.
De man die superviseert reageert niet, en ik wilde me niet moeien... PAF!  Ze reden met mijn skeg tegen die bok aan. Een kap er in, alle epoxy en antifouling weg... Wat nu?
"Zet ik hem terug zodat je kan repareren?"  Ik hoorde liever: "Ow, sorry, zal ik de verzekering bellen?"
Ik liet hem gauw het water in rijden wat sebiet zit ik ook nog eens met twee flinke barsten in mn romp waar die stempels zitten...
Mn kennis heeft toevallig alles gefilmd, en er foto's van genomen.

Eens te water moest de mast weer omlaag, voor die fokkeval.
Zo liep er nog vanalles mis, allemaal door me te haasten: rolfoksysteem wringt tegen, fout touw in rolfoksysteem, zeillatten in het grootzeil slecht gedaan waardoor de kapjes nu vastzitten in deze zakjes.  Uiteindelijk konden we vertrekken.  De motor startte wonderbaarlijk snel, dat is leuk!  Alleen geraakt hij niet op volgas, waarschijnlijk moet ik de gaskabel wat beter afstellen.
Eens op het kanaal de zeilen op. De genua staat prima, mooi zeil, perfecte afwerking, en dat voor een mooie prijs! Dankjewel, Sailselect!
Eens aan de ligplaats liep alles even vlot: mooi aanlegmanoeuvre, alle landvasten mooi op hun plaats, alles goed achtergelaten.  We zetten meteen te voet aan naar de andere haven waar de auto's staan en dan halverwege...  chuck, mn autosleutels liggen nog in de boot.

Om een verhaal kort te houden:  "Haast en spoed... je weet wel.

Na een nachtje slapen ga ik alvast de verzekering contacteren, want voor de schade aan de skeg ben ik helemaal niet verantwoordelijk.

De schade

PAF! Tegen de bok aan...
Ow... schade...

Hmmm...



2 opmerkingen:

  1. Jee, wat een pech allemaal... Wat een kluns, die havenmeester. In de regel klopt een schrandere havenmeester toch even op de romp om te horen waar (de versteviging van een) schot zit om op die plaats de hijsbanden of stempels te plaatsen om hem op te tillen. Heeft hij de boot misschien ook scheef opgetild waardoor er deuken ontstonden? Benieuwd naar de film/foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De verzekering belde me op: schade is te klein, ze starten geen dossier. In de haven waar hij lag laat ik hem niet meer uit het water halen want hun trailer is ONGESCHIKT voor bootjes zoals mijne. De twee deuken die in de romp kwamen door de stempels van hun trailer wil ik nooit meer zien. Nu laat ik hem in mijn eigen haven in het droogdok zetten, kost me 150 euro per dag... De andere haven is alvast bedankt... al heb ik hen wel even gemaild of er enige tegemoetkoming van hen te verwachten is, het is immers hun fout.

    BeantwoordenVerwijderen