Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 1 april 2012

De eerste zeildag van 2012

Gisterenmorgen, zaterdag, werd de Selia door de havenmeester op de kant gezet. Ditmaal gebruikte hij een band, en werd alles prima geregeld. Ik kon de spoedherstelling uitvoeren tijdens de middag, en na de middag legde hij de Selia weer in het water.

Tijdens de middag gingen we even opwarmen in de taverne, aan de haven. www.goeleven.nl.  Best een gezellige taverne! Broodjes, soepje, uitsmijter: ze serveren er best leuke middagmaaltjes. Zodra we weer opgewarmd waren, trokken we naar onze boot.


Zodra hij in het water lag, vaarden we weer terug naar onze eigen ligplaats.
Er stond een dikke 25 knopen wind waardoor het aanleggen alweer een huzarenstukje werd, maar dankzij mijn dochter verliep alles netjes zonder schade.  Dankjewel, Ellen!

Deze morgen dan zei mn vriendin: "Zo'n mooi weer, anders ga je een dagje zeilen?"
Wel, dat hoeft ze maar één keer te zeggen!
Het is wel steeds wat wennen, die eerste zeildag, maar alles verliep prima. Het was dan ook een uitgelezen zeildag met wind tussen de 8 en 14 knopen. Bovendien kwam het zonnetje vaak piepen. Dat het maar 9 a 10°C was neem ik er zonder problemen bij ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=j6bY_LAQM8s

Epoxy met fabricagedatum: 1972, droogt in 2uurtjes tijd!

Eerst proper krabben...



De epoxy aangebracht na ontvetten met ammoniak

De Selia op houten blokken, meer moet dat niet zijn

10°C? Nou, dan nemen we de haardroger he!

Voila! hersteld!



Zou die radarreflector de achterstag schavielen?

Eerst hard werken, maar nu: genieten!


3 opmerkingen:

  1. Allereerst gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat van de romp bewerking. U zult weinig aangroei krijgen met wisselend zout/zoet zeilen.
    Ik heb uw filmpje gezien en ik raad u aan die radar reflector anders te monteren. Ik heb precies dezelfde ook in mijn hekstag maar dan vrijwel gefixeerd en met een hard rubber buisje om de stag waar de reflector zit. U kunt uw hekstag zo erg makkelijk beschadigen en als ie breekt is dat juist op een moment dat u dat juist niet kan gebruiken. Verder doet een dusdanig schommelende reflector de goede zichtbaarheid op radar teniet. Wilt u goed zichtbaar zijn op het scherm moet u minstens 4 seconden een zelfde reflectie hoek maken met de radar. Dus een hele 360' draai van de radar zender. Anders komt u niet duidelijk op het scherm over en zal het systeem u mogelijk geheel wegfilteren.
    Een goed zeil seizoen toegewenst ! Bas. Hurley SII.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dus gisteren, na mijn werk, meteen naar de boot gereden en heb er die reflector uit gehaald. Jammere is dat ik niet kan zien of er reeds schade is aan de achterstag. IK zie het op die plek wel een beetje blinken, maar of er al wat doorgesleten is, kan ik alleen zien als ik dichterbij geraak. Ik zal dus eens naar de Krammersluis moeten zeilen, daar aan het staketsel aanleggen en dan daar de ladder op om dichterbij te kunnen kijken.
    Voorlopig dan maar weer zonder reflector... liever dat, dan zonder achterstag :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voorbije zondag, toen ik op de Selia was, heb ik de achterstag onder de loep genomen en ik kan geen schade vinden. Was ook te verwachten want in één week tijd kan die reflector niet echt iets veroorzaakt hebben he.

    BeantwoordenVerwijderen