Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 22 april 2012

14 knopen? 24 knopen!

Nu de Selia zo goed als helemaal klaar is (op wat details na) is de tijd aangebroken om er van te gaan geniet. Genoeg geklust, nu zeilen!

Na elke winter ben ik eerst nogal onzeker van mezelf, en moet ik me elk begin van het seizoen weer even aanporren om het water op te gaan. En dat was vandaag niet anders.
Windfinder voorspelde een wind tussen 12 tot 16 knopen. De Selia heeft een eerste reef nodig vanaf 11 knopen, en een tweede vanaf 17 knopen.  Eén reef zou dus volstaan, maar ik als bange haas steek zowiezo twee reven. Beter eentje er uit halen op het water, dan er eentje te moeten bijsteken.

Maar eerst even op motor uit de plek te geraken. Met een strakke Zuidwester is dat een nogal moeilijke klus. Maar het ging. Wat veel minder ging was het wachten aan de oude sluis om het Volkerak op te varen. Steeds weer heb ik daar rood, ook al is er geen kat te bespeuren en zit ik daar maar te wachten op een koppel ganzen of zo.

Eens het Volkerak op sloeg de wind me om de oren. De gemeten 11 knopen in de haven was dus flink ondermaats!  De Selia helde echt akelig onder de twee reven en de fok (die ik niet kan reven). Na een dik kwartier hield ik het voor bekeken, trok de motor in gang en voer op motor richting Krammersluizen.


Aan ton ZV6 kwam de wind wat minder scherp in en probeerde ik het nog eens. Alweer flinke helling maar het liep iets beter.



Eens aan de steiger aangekomen mislukte mijn eerste aanlegmanoeuvre. ik probeer eens de motor te gebruiken volgens het boekje, en dat liep mis, dus een stormrondje en opnieuw aanleggen, op mijn vertrouwde manier. Dat ging stukken beter :D






Stormfokje er op.
Bon, die fok moest er zeker af, en zo kon ik de nagelnieuwe stormfok eens zetten. Dankjewel voor het werk, Van der Werf! Op de terugweg liep de Selia een pak rustiger, en nochtans evengoed aan een rotvaart!

Het aanleggen in mijn box was alweer een uitdaging. Het waaide die moment vlot 24 knopen in 'de poep'. De Selia werd zowaar zijn plaats in geramd door een flinke rukwind. Gelukkig had ik de achterste landvasten net vastgelegd zodat het geen aanvaring werd met de steiger.



Alvast een vette inzet van het vaarseizoen, en zeker ook een overwinning voor mezelf!




De stormfok, voor de eerste keer gehesen.



De plexi deurtjes voor de kajuit zijn superhandig!

Solo... zo zeil ik toch wel het liefste.

Even genieten van het zonnetje (tussen twee buien door)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten