Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 3 maart 2012

De eerste laag epoxy...


Vandaag was eigenlijk geen succesdag.  Het was een lange werkdag aan de boot, en zo'n dagje buiten in wind en hooguit 12°c is toch niet echt aangenaam...

De Selia lijkt wel een golfbal. Mijn plamuurwerk was een mislukking.  De polyester plamuur was al te oud eigenlijk, en er zat te weinig in de pot bovendien (had ik beter eerst even nagekeken voor ik vertrok). De tube harder was zelfs 'gebarsten', die brak gelijk in twee toen ik hem nog maar aanraakte.

Na het plamuren heb ik het zaakje ontvet met die milieuvriendelijke ammoniak van Forever. Hopelijk deed ie zn werk zoals een pure ammoniak het doet op polyester: de poriën openen.
Daarna een laag epoxy er overheen. De L235 was wat stroperig, maar met het rollertje toch makkelijk aan te brengen. De romp was droog (volgens mijn test toch), en ik wou niet langer wachten.
Ik had een 400 gram hars genomen, en dan 140 gram harder, maar dat was overschat: uiteindelijk heb ik maar 300 gram gebruikt zoiets. De rest staat nu te harden in de kuip als controlemiddel).
Morgen gauw een tweede laag er overheen, en die twee lagen (nat in nat) kunnen dan een week drogen (als we voldoende uren boven de 10°C halen toch).

Volgende zaterdag heb ik in de voormiddag mijn examen 'Algemeen stuurbrevet'. Nadien ga ik dan opnieuw naar de boot, en kan ik 'mijn golfbal' plamuren :D met zelfgemaakte epoxy-plamuur (L235 met verdikkingsmiddel). Dat kan dan weer een avondje aantrekken en zondag kan dan de derde laag epoxy er op (alweer nat in nat dus).

Wie nu nog durft beweren dat een Leisure 17 geen last heeft van osmose...

Plannen is leuk, als het nu ook nog loopt zoals gewenst, is het nog leuker :D

De herstelling van vorige zaterdag is een succes!

Bella de koe, met roze vlekken ;-)

De vocht-test is ook OK (één uur zonder condens).

Epoxy L235 van Gazechim composites

De Selia is een echte golfbal

De eerste laag zit er op

Geen opmerkingen:

Een reactie posten