Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 10 maart 2012

Examen algemeen stuurbrevet 10 maart 2012: geslaagd?

Voila, het examen is achter de rug.

140 deelnemers, wat een hoop mensen zeg!
Toen ik rond 9u reeds op post was aan de sporthal, stonden er reeds enkele kandidaten. Sommigen naarstig met de neus in de boeken, anderen sloegen gewoon een praatje. Tegen 9u30 stond zowat de hele parking vol!
Heel die stroom werd toen naar de achteringang geleid en daar te trap op. De hele organisatie kende een dik half uur vertraging omdat de zaal klaargezet was door het Atheneum met 80 banken, dus een kleine 60 te weinig. Die werden allerijl aangesleept.

Uiteindelijk, tegen 10u20 kreeg iedereen de vragenlijst en kon het examen beginnen.
Over betonning werd deze keer niks gezegd. Ook over EHBO geen enkele vraag.
Je kan al raden: net over de onderwerpen waar ik maar vluchtig over gegaan was, stelden ze WEL vragen.

Gelukkig mocht je na afloop de vragenlijst zelf, en je kladblad mee naar huis nemen. Hiermee kan je dan je resultaat proberen te schatten. Enkel je antwoordenblad dien je af te geven.

De juiste antwoorden voor het laatste examen kan je steeds vinden op deze locatie:
http://www.mobilit.fgov.be/data/aqua/NL_licence_lastexamination.pdf


De juiste antwoorden voor het examen van 10 maart 2012=
1b,2c,3b,4a,5a
6c,7b,8b,9a,10c
11a,12b,13b,14a,15a
16c,17b,18c,19b,20c
21b,22b,23b,24a,25a
26c,27c,28b,29c,30b
31a,32b,33a,34b,35a
36a,37c,38c,39b,40a


Een paar vragen wist ik niet. Op sommige heb ik gegokt, andere wijselijk open gelaten:

Vraag 13 - rode wimpel op kanaal Brussel-Rupel= ik heb B geantwoord: schip met recht van voorrang, en dat blijkt juist.

Vraag 17 - een klein zeilschip moet een ander zeilschip zo mogelijk langs... voorbijlopen= ik heb B geantwoord: langs loef.  Ik zou dat toch doen, als zeiler, en ook dat blijkt juist.

Vraag 18 - U vaart aan stuurboordwal en loopt laverende zeilschepen op.  Wat is de beste handelswijze?
Ik heb C geantwoord: u houdt stuurboordwal koers en snelheid en alweer juist.

Op dit eerste deel behaalde ik 60/60.

Vraag 23: 1 bijkomend blauw licht op kanaal Gent-Terneuzen betekent...  tja, het is geen blauw flikkerlicht, dus geen politie. Maar het kan dan wel een vrachtschip zijn met explosieven (A) of brandbare stoffen (B).  Ik heb geen antwoord gegeven

Vraag 36: mag je vanaf de stranden van de Belgische kust met een vaartuig zee kiezen?
Ik heb de vraag open gelaten want uiteindelijk zijn er zeilclubs (en surfclubs) zat aan de kust en zou ik ja zeggen... A= vanaf aangeduide plaatsen door een bevoegd ambtenaar, B= overal waar je geen hinder veroorzaakt, C= neen.
Ik vermoed dat het NEEN is, en had bijna A geantwoord... uiteindelijk open gelaten

Vraag 38= hoeveel meter moet je weg blijven van een schip met drie blauwe kegels bij het afmeren.
Ik dacht C: 100 meter.  Helaas ben ik niet 100% zeker of dit ook zo is op het kanaal Gent-Terneuzen.

Vraag 39= DOM DOM DOM! Ik heb fout geantwoord!  Bij het bekijken van de weerkaarten ga ik steeds op de kleur af, maar nu was de afbeelding zwart-wit en vinkte ik met overtuiging de verkeerde keuze aan. Het is dus B. Koufront, ik koos voor A. Warmtefront...

Vraag 40= wind waait van... A. hogedrukgebied naar lagedruk gebied.
Waarom ik daar even over twijfelde is me niet duidelijk...

Op Deel 2 scoorde ik 46/60.

Ik ben dus geslaagd. OEF!

2 opmerkingen:

  1. Op www.stuurbrevet.be kan je het gastenboek doornemen over reacties op dit examen.
    Nu blijkt er een twijfelachtige vraag te zijn: vraag 26.
    Het kan in mijn ogen zowel B als C zijn.
    B= onmanoeuvreerbaar vaartuig dat nog vaart loop, want je ziet lager geplaatst een beetje schuin van achter gezien, een heklicht
    Het kan ook C zijn: een schip aan de grond dat vrij laag een ankerlicht heeft hangen...

    Ik koos voor B omdat zo'n laag ankerlicht nogal onrealistisch is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De juiste antwoorden aldus Steven, via www.stuurbrevet.be, zijn:
    01b 02c 03b 04a 05a
    06c 07b 08b 09a 10c
    11a 12b 13b 14a 15a
    16c 17b 18c 19b 20c

    21b 22b 23b 24a 25a
    26c 27c 28b 29c 30b
    31a 32b 33a 34b 35a
    36a 37c 38c 39b 40a

    BeantwoordenVerwijderen