Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 8 maart 2012

Algemeen stuurbrevet: het examen nadert

Nog twee avonden en het is zo ver: examen stuurbrevet.
Voor mij gaat dit door in Berchem, en niet in een klein zaaltje, maar in een sporthal! Er gaat dus veel volk op afkomen ;-)

De laatste dagen studeerde ik elke avond: herlezen, oefenen met kaartjes, oefen-examens op internet.
Een paar dagen geleden sloeg de angst me om het hart toen ik steeds slechtere punten scoorde in plaats van betere.  Door de verschillen in navigatielichten tussen het IAR en het APSB miste ik soms een juist antwoord.

Het systeem met de meerkeuzevragen straft je af wanneer je een fout antwoord geeft, het zal voor mij dus zaak zijn om niet te snel te antwoorden, en NIET te antwoorden als ik het echt niet weet. En bovenal: neem je tijd, snel je examen afleggen levert je geen extra punten op :D.

Ik heb het ganse boek van Altaïr doorgenomen maar moet toegeven dat de laatste delen over de reglementen voor Beneden-Schelde en kanaal Gent-Terneuzen er moeilijk in gingen.naast het boek kreeg ik toen ook addenda mee zoals Meteo, EHBO, een paar aanpassingen en aanvullingen aan de reglementen en een aanpassing/aanvulling inzake Betonningen.

Om het allemaal beter te leren had ik kaartjes gemaakt voor de navigatielichten, en daarnaast ook kaartjes voor de geluidsseinen. Ook de vlaggen heb ik op die manier geleerd: een aanrader!  ;-)

Nu doe ik elke middag een paar oefen-examens. Toch heb ik zo'n lichte vrees dat die oefen-examens wat éénzijdig zijn want er is niet één keer een vraag over EHBO geweest, hoewel we dat ook moeten kennen.
(www.stuurbrevet.be, Altaïr oefenexamen)

Voor een groot deel kan ik terugvallen op mijn ruime praktische ervaring: knopen, navigatie, benaming van meertrossen, scheepsgebruiken, betonning... ik heb ze allemaal al voldoende in de praktijk gezien, daar heb ik hoegenaamd weinig schrik voor.
Enkel de SIGNI-betonning, de logica t.o.v het IALA en het nut ervan is voor mij helemaal zoek... kunnen ze niet gewoon het IALA doortrekken?


Ook voor het gedeelte navigatie kan ik terugvallen op mijn ervaring, zeker inzake getijden en stroming, en toch: meermaals zat ik fout als het om de berekeningen met variatie en deviatie ging.  Mijn geheugensteuntje heeft me uiteindelijk goed geholpen: het tabelletje uit een boek over zeilen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten