Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

dinsdag 20 maart 2012

Epoxy en antifouling

De Selia is er klaar voor, hij kan in het water.
4 lagen epoxy, dunnetjes aangebracht om tranen te voorkomen, en twee lagen Jotun Seaqueen antifouling.

4 lagen epoxy...

Ik lag er wel een nachtje wakker van:
Heb ik de epoxy dik genoeg gedaan?
Is de antifouling dik genoeg?
Gaat het allemaal wel goed genoeg zijn?

Je kent het vast ook: de gedachtengang van een perfectionist die geen tijd heeft ;-)

Nu kwam ik terecht op www.zeilersforum.nl.
En daar lees ik her en der een vorm van geruststelling, als het over de antifouling gaat:
----------------
Drie lagen alleen doen als je 'm daarna 10 jaar niet meer uit het water wilt halen! Anders is 1 dun laagje genoeg!
----------------
Zojuist de boot uit het water, na 1 jaar Jotun.......PERFECT.
We liggen op de grevelingen, dus zout. Absolute aanbeveler voor zout water. Bijna geen aangroei en nog steeds perfecte dekking.
----------------
Die Seaqueen is een antifouling voor zeeschepen en daarom van een soort die veel langzamer slijpt. Op zich niet zo'n probleem als je genoeg vaart en mocht de aangroei er met varen niet meer vanaf gaan dan poets je 't vrij makkelijk schoon.
-----------------

Ik denk dat ik er dan met twee lagen wel even tegen kan.

De antifouling heb ik meteen op de epoxy gezet, na wat opruwen met schuurpapier nr. 240, met de hand om mijn fysieke training tegemoet te komen ;-)
Dat kan volgens de verdeler, zonder problemen:
"Als de epoxycoating de laatste laag langer dan 24 uur geleden is aangebracht dient u de epoxylaag op te ruwen voor de hechting, een primer is niet noodzakelijk in dat geval. U kunt ook de antifouling zon 5 tot 6 uur na de laatste laag aanbrengen(nat in nat systeem) in dat geval is opruwen niet noodzakelijk. E.e.a afhankelijk van het type epoxycoating."

Toch maakte ik me zorgen: stel dat die twee lagen sneller afslijten dan gehoopt, en de epoxy her en der bloot komt te liggen? Epoxy kan niet tegen zonlicht (dacht ik tot vandaag).


Marleen van Gazechim stelde me evenwel gerust:

"Ik zie dat ik je moet geruststellen ivm UV licht en epoxyhars.  Epoxyhars ondervind geen enkele nadelig resultaat betreft de chemische en technische kwaliteiten van het hars onder invloed van het uv licht.  Het enige probleem dat zich stelt is dat epoxyhars uv gevoelig is en daardoor verkleurt en gelig wordt.

Dus, niet in paniek schieten als epoxyhars komt bloot te liggen.  Die blijft even goed dampdicht en waterdicht en behoudt al zijn kwaliteiten."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten