Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 5 februari 2012

Yachtman of Algemeen vaarbewijs?


Laatst kwam ik in contact met een toffe kerel die een brevet Yachtman op zak heeft.
Hij is op zoek naar iemand om geregeld met mee te kunnen zeilen.
Ik op mijn beurt zeil al van jongs af maar bezit (nog) geen echte brevetten (4 graden van Bloso niet meegerekend). Een redelijk perfecte match dus.
De voorbije weken zeiden er wel meer mensen dat ik zo'n brevet Yachtman aan kan en er voor moet gaan.

Eén van de boeken van Altaïr
Ik heb online twee scholen gevonden die de opleiding voor dit brevet geven:
- Offshore Navigation, die les geven in Antwerpen (Dock's café aan de Metropolis)
- Altaïr Vaarschool, die les geven in Berchem zodat ik er zelfs makkelijk met de fiets naartoe kan

Als ik me niet vergis heeft mijn vader destijds, ergens in 1985 de cursus jachtman gevolgd bij Altaïr.

De nieuwe kennis die ik laatst ontmoette heeft zijn brevet gehaald bij Offshore Navigation.

De cursusboeken van Offshore heeft hij mij even getoond en zijn eigenlijk vooral gebundelde printouts, geen echte boeken. De boekenset kost bij hen 145 euro zoiets.

De boeken van Altaïr spreken me meer aan: echte boeken, zo te zien prima opgesteld, en kosten 161 euro.

Links ziet u een Offshore-boek...
Er zijn online nog meer opleidingen te vinden:
-www.vaarschool.be, maar die link leidt nu tot Squadra Solutions van Danny Bisaerts...
- www.stuurbrevet.be, waar ik met zelfstudie mijn marifoonbrevet behaald heb




Maar nu komt het grootste dilemma:
GA IK VOOR YACHTMAN,
OF VOOR HET ALGEMEEN STUURBREVET?

In regel hoef ik helemaal geen brevet op zak te hebben, de Selia is maar 5 meter lang, en daardoor zal ik ook geen grote tochten op zee gaan maken, ik kom hooguit op de Oosterschelde en zal dus voortdurend zeilen op binnenwater. Dit toch voor zolang ik met de Selia blijf zeilen (en de Lotto niet gewonnen heb... :D)

Ik las op de site van Altaïr (die site geeft de meeste relevante info, al is de site wel heel erg druk opgemaakt...) dat het brevet Yachtman bedoeld is voor iedereen die op zee/kust zeilt. Het brevet Yachtman is niet voldoende om te varen op de belgische binnenwateren omdat het niet het APSB (Algemeen Politiereglement voor de Scheepvaart op de Binnenwateren) omvat...

Het Algemene stuurbrevet (ICC dus) bevat deze reglementering wel.

Volledige cursus Stuurbrevet van Altaïr
Hierdoor valt Offshore Navigation al uit mijn keuzemogelijkheid omdat zij niet dit stuurbrevet in hun pakket hebben zitten. Altaïr wel.

Na een mailtje aan Altaïr werd me bevestigd dat de boeken voor Yachtman ook de nodige leerstof voor het Algemeen Stuurbrevet bevat, dus dat zou wel eens een goed plan kunnen zijn: ik koop de boeken voor Yachtman, en leer/volg cursus voor het Algemeen Stuurbrevet.

Voor het Algemeen stuurbrevet moet je een aantal uren praktische ervaring aantonen. Voor zover ik kan zien zal mijn logboek van de Selia niet volstaan?

Een cursus Yachtman gaat me dus niet het belangrijkste attest opleveren gezien kustzeilen met de Selia haast niet mogelijk is. Omdat ik ALTIJD op (stromend) binnenwater vaar is een Algemeen Stuurbrevet een betere optie. Dat moet ik dan weer laten omzetten naar een ICC.


Bij Altaïr geven ze een cursus voor het Algemene vaarbewijs en dat zou mij pakweg 51 euro kosten: Lesmateriaal stuurbrevet, de cursus zelf kost 140 euro.


Ik zal nog eens contact opnemen met Altaïr inzake deze materie...