Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 25 februari 2012

Kleefletters en epoxy...

Vandaag weer eens gaan klussen. Mijn dochter ging mee. Best wel handig, want nu kon ik de boutjes van de genua-rails aantrekken. In je eentje lukt dat niet.
Meteen ook een ander klusje aangepakt: de ligplaatsnaam op de spiegel is een oude, en zeker niet meer actueel.  De Selia komt uit Drimmelen, maar zelf ben ik daar nog niet geweest met de Selia. Die moest dus dringend aangepast worden. Maar hoe krijg je in godsnaam die letters er makkelijk af? Wel: met een haardroger ;-)  Blaas de letters warm en prul een begin los met een plamuurmes. Eens je een hoekje los hebt trek je met de vingers de letter er zo af. Hehe, dat ging vlot!

Binnenkort kan de nieuwe ligplaatsnaam er op, maar nu eerst de andere klusjes.

Een van de andere klusjes die er helaas niet meer van gekomen was, is de romp afspoelen. Tegen dat ik zover was, werd alle water afgesloten in de haven, en is deze ingreep blijven liggen. Ik heb vandaag dan maar water uit de haven genomen met een emmertje, en de romp twee maal afgespoeld met een spons, dat zal het ook wel doen.
Als het weer een beetje warmer wordt, kan ik de romp helemaal ontvetten met pure ammoniak, dat zet de poriën van de polyester open, en zo kan de romp een laatste stukje drogen. Zodra ik klaar ben met het plamuurwerk (het mijnenveld aan osmoseplekjes...) kan er een eerste laag epoxy op. Ook hiervoor weer even ontvetten met ammoniak.  Doordat de poriën van de polyester open komen, zal de eerste laag epoxy prima hechten.  Tussen de volgende lagen epoxy ontvet ik dan met aceton.
Dit alles was weer een supertip van Gazechim/Polyesterland. Marleen daar is een absolute kenner op dit vlak en trakteert elke klant met de nodige uitleg. Kortom= een aanrader!

Helaas is het nog net te koud voor het plamuurwerk, daar heb ik gedurende een dik uur 10°C nodig, en dat halen we nog net niet... tenzij ik ga plamuren met epoxy, aangedikt met een verdikkingsmiddel, maar dat schuurt lastiger dan de veel goedkopere polyester.

Op de terugweg naar de auto passeerde ik langs het achterste deel van de jachthaven, en alweer gleed mijn blik langs een prachtig jachtje daar. Ik ken het type niet maar één ding weet ik zeker: dat zou mijn ultieme droom zijn.  Iemand die meer weet over dit jachtje?