Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zaterdag 11 februari 2012

Belgian boat show 2012

Een rasechte winterdag: steenkoud (-9°C alstublieft!), maar ongelooflijk zonnig.


Op uitnodiging van Altaïr Vaarschool zakte ik af, samen met een kennis en mijn dochter naar de Flanders Expo.
Na een korte kennismaking met de uiterst sympathieke Stefan van Altaïr gingen we eerst op zoek naar een hapje.
Het Maritiem café was onze eerste keuze maar door een oorverdovend klankspel van het gastland kon daar niet een woord gewisseld worden (eten was trouwens steenduur. Waarschijnlijk waar voor je geld, maar toch...). Dus zochten we een alternatief: de Bistro.  Ook te duur voor wat je krijgt maar ja, zo werkt dat op een beurs.
Buikje vol, dorst gelest, we konden verder. Voor mezelf en mijn kennis was er voldoende te zien, voor mijn dochter misschien iets minder.
We passeerden de zeilsteiger, waar alweer prachtige jachten lagen te pronken. Een ware ver van mijn bed (lees: portemonnee) show, maar wel leuk om te dagdromen.
De Saffier-jachten zijn ronduit prachtig. Nog steeds geen spek voor mijn bek, maar om de hoek lag de Kerkena 5.5.  Hmmm, dat is al wat betaalbaarder.  Voor een kleine 17.000 euro heb je een sportief zeiljachtje met het formaat van de Selia. Ik moet toegeven dat er, door dit jachtje te zien, twee zaken opvielen: de Leisure 17 heeft inderdaad een zeer ingenieus interieur. In een iets kleinere lengte, heb je echt wel meer leefruimte.  Bovendeks is de Kerkena dan weer het neusje van de zalm: open spiegel, super trimbaar, en echt sportieve tuigage.
Nadien nog een leuke babbel met Bert Bossyns en zijn sponsor. Wat verderop een glimp gezien van Europees kampioene Evi Van Acker... maar helaas niet de kans voor een korte babbel.
Bij de stand van Varen gaven we ons ingevuld formuliertje af, in ruil voor een kraslotje.  Ik won 'Pech', mijn kennis 'een trip met de Pleomax': jaja, die had het geluk aan zijn kant!
We zagen ook een elektrische buitenboord motor die net krachtig genoeg zou zijn voor een Leisure 17: de Torqeedo Travel 530. Qua prijs was die ongeveer gelijk aan een vervuilende 4-takt motor.

Na veel ronddwalen doorheen de drie zalen zakten we af naar Altaïr.  Daar kreeg ik een zeer aangenaam onthaal, gevolgd door een verrijkende babbel en deed ik de aankoop van het cursusboek 'Handleiding Stuurbrevet'. Nou, zomaar even een boek kopen was het niet. Ik kreeg meteen een hele uitleg over het te verwachten examen, de addenda die het boek gekend had, en alsof dat al niet genoeg was, ook nog het aanvraag formulier voor het examen zelf.
Altaïr staat je werkelijk met raad en daad bij. Ik zag mijn slaagkansen voor het (gevreesde) examen meteen stijgen ;-)

Dank Altaïr, voor de uitnodiging, en dank voor alle raad en daad!



Een interessant praatje
Er zijn nog meer studie-mogelijkheden bij Altaïr


De Griekse Eilanden... mijn droomtocht!