Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 13 februari 2012

De eerste kennismaking met het cursusboek

Vandaag ging ik de cursus 'Handleiding Stuurbrevet' van Altaïr een eerste keer doornemen.
Het boek is een handig A4-formaat. Stevige kaft, licht glanzend papier dat niet doordrukt. Als je iets met een fluostift markeert schijnt het niet door naar de verso-zijde. Een handig detail als je het mij vraagt.

Het eerste werkje is het kleven van de kleurprentjes. In eerste instantie is het boek zwart-wit gedrukt, op de cover na. Om alsnog enige kleur in het boek te brengen, redelijk noodzakelijk voor het gedeelte lichten en seinen bij de Scheepvaart-reglementen, dien je er kleurafdrukken in te kleven.
Het doet echt wel denken aan de boeken van Artis-Historia en meteen leuk omdat je zo gelijk het hele boekwerk doorneemt en je oog reeds enkele keren valt op iets dat je nog net niet wist ;-)


Toen ik de cursus meekreeg, kreeg ik er meteen een aantal afdrukken bij van de verschillende addenda die sinds de datum van uitgave werden uitgevoerd. Zo bevat het boek zelf nog geen meteo, en geen EHBO: twee zaken die nadien mee opgenomen werden in het examen voor het Stuurbrevet.

Altaïr volgt op de voet alle wijzigingen inzake de verschillende examens en werkt meteen de boeken bij door middel van Addenda.  Misschien een beetje lastig om zo te studeren, maar kom: het is zeker niet onoverkomelijk.

Altaïr heeft zijn cursusboeken op elkaar afgestemd. Ik wil daarmee zeggen dat er in dit deel (nr. 7 - Handleiding Stuurbrevet) de stof opgenomen is voor het Beperkt Stuurbrevet, en ook voor het Algemeen stuurbrevet.  Ze hebben er een handigheidje voor bedacht om alles wat uit elkaar te houden zodat je meteen ziet wat je wel moet leren/kennen, en wat niet voor een bepaald stuurbrevet: een soort indexje dat op de bladrand staat.  BSB= Beperkt StuurBrevet - ASB= Algemeen StuurBrevet - YM=YachtMan.
Jaja, je leest het goed: er zit ook leerstof in die eigenlijk voor YachtMan bedoeld is. Dit is doorgaans materie die je niet moet kennen, maar kan doornemen om één en ander beter te begrijpen.  Ik lees soms graag extra informatie, gewoon om te begrijpen hoe iets in elkaar steekt, of waarom iets op een bepaalde manier geregeld is.

Bij de reglementen is er geen indexje meer opgenomen: ik vermoed dat je hier gewoonweg alles moet leren/kennen.  De reglementen beslaan zo ongeveer de helft van de cursus.  Voor mij eigenlijk vervelende leerstof, er zit vast hier en daar wat logica in, maar vele zaken zijn gewoon vanbuiten te leren vrees ik.