Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

maandag 20 februari 2012

Codevlaggen studeren...

We zijn nu een week verder.  Het leren met het cursusboek van Altair gaat prima. Zeker niet slecht samengesteld! Vooral die handige indexjes maken het prima overzichtelijk. Naast de te leren stof, is er ook een prima gedoseerde hoeveelheid rand-informatie voorzien om alles wat meer toe te lichten.

Na de Betonning, de Veiligheid, de Navigatie en het Zeemanschap ben ik bij de Codevlaggen beland...

Het eerste deel studeerde vlot.  Toegegeven: het komt vooral doordat ik eigenlijk al zo lang zeil en alles me bijzonder herkenbaar overkomt.  Maar die Seinvlaggen, dat is iets dat ik enkel ken van het pavoiseren. Wie gebruikt er nu nog die vlaggen he.
Ik wist eerst niet hoe ik daar in godsnaam aan zou moeten beginnen, maar toen kwam ik terecht op de website van de Kadetten, en daar zag ik een prima advies:

"Teken alle vlaggen over op karton. Schrijf achteraan de letter en wat ze betekent.
Neem ze elke dag door.
Je zal zien dat dit erg vlot leert, zonder veel inspanning."


Zo heb ik het dan ook aangepakt.  Al ben ik reeds sinds 1996 een Illustrator, en zou ik dus die vlaggen zonder moeite kunnen tekenen hebben, toch heb ik maar even gezocht op internet totdat ik een prima afbeelding vond van alle vlaggen. Die heb ik dan afgedrukt op dikker papier en uitgeknipt. Achteraan schreef ik de letter en zijn betekenis.
Hopelijk werkt dat prima (en hopelijk heb ik nog genoeg RAM-geheugen over voor alle reglementen die hierna volgen :D  )

Intussen heb ik mijn bestelling van Watersportwinkel Steenbergen ontvangen: twee sets zeekaarten (1805 en 1807), een verrekijker, en een bretoense plotter. Dat laatste is echt wel leuk 'speelgoed'!  Meteen heb ik wat geoefend door de navigatie voor te bereiden voor de zomerzeiltocht 2012.

Over één zaak twijfel ik nog:  doe ik het examen van 5 mei e.k. mee, of wacht ik tot het examen van 17 november?