Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

woensdag 2 mei 2012

Drie dagen zeilen op vier wateren

Eindelijk, het is zover: mijn eerste solo-tocht van het jaar. Dagen naar uitgekeken.
Plan was om naar Stellendam te zeilen en terug.

Zaterdag na de middag reed ik reeds naar de Selia om zijn mast te trimmen. Op zijn kleine ligplaats in een uithoekje kon ik goed vanop de kant beoordelen of de mast mooi recht staat. Er was ook niet veel wind, dus de klus liep voorspoedig.
's Nachts kreeg ik een dikke 7 beaufort over me heen. De mast trilde, rammelde dat het regelrecht angstaanjagend werd. Ik kroop uiteindelijk uit mn warme slaapzak en begon het topwant harder op te spannen zodat alvast het rammelen verminderde. Toen ontdekte ik ook een lek aan één van de bouten van de genuarails. Bij de 'buren' even siliconen of zo gaan lenen om dat te herstellen.
Ik mat de wind vanuit de kuip: 33 knopen!

's Morgens om 8u30 vaarde ik uit, voorbereid op een wind van om en bij de 14 knopen. Na een uurtje opkruisen op de Volkerak viel de wind zo goed als weg. Er bleef nog hoop en al 8 knopen staan uit het oosten.  Dat werd motoren tot aan de Volkeraksluis.
Eens voorbij de Volkeraksluis ging de genua er op (en ging de tjeckelsleutel overboord).
Dit vaargebied is voor mij totaal onbekend.
Voor de wind de brug onderdoor. De eerste brug ooit. Op de kaart geven ze minimaal 11,2m boven NAP, mijn vaantje zit zo rond de 7m boven NAP, dus plek zat (al lijkt het niet zo).

De hele verdere tocht ging ruim tot voor de wind bij hooguit 7 knopen, maar de Selia liep als een trein (niet te vergelijken met een Laser of surfplank natuurlijk, maar het gaf alvast een leuk gevoel).
In de verte zag het er donker en nevelig uit, niet echt gunstig. ik besloot om Stellendam te laten voor wat het is en binnen te lopen in Stad aan't Haringvliet.
Daar hoorde ik van mensen die van Stellendam kwamen dat ze een bui over zich kregen met winden tot 25 knopen... dat had vet teveel geweest voor mijn genua.

Die nacht hoopte ik op een rustige nacht om wat slap in te halen, maar dat liep anders: tussen 1u en 6u begonnen een paar jongeren brommer-races te houden op de wegen tussen de velden... een gejengel van jewelste. Zucht.

Na alweer een slapeloze nacht vaarde ik om 8u uit richting De Vlije. Allemaal opkruisen. Met de genua er op ging dat aardig. Bij wijze van oefening even op zeil aangelegd aan één van die gele meerboeien. Dat ging ook lekker.
Tegen 13u passeerde ik de sluizen en meerde even aan, om bij anderen zonnecreme te lenen want die was ik vergeten.
Halverwege naar mn thuishaven belde ik mn dochter om te horen wanneer ik ze zou oppikken. Normaal zou ze op 1 mei naar mij komen, maar dat was ze blijkbaar vergeten. Na overleg met het thuisfront werd mn zeilweekendje met een dag verlengd.
Ik besloot door te varen naar Bruinisse met het idee om daar dan in de supermarkt inkopen te doen, en de dag erna, 1 mei, in de bootshop wat andere spulletjes te halen.
Pas om 19u liep ik Bruinisse binnen bij een reeds toenemende wind, aan lagerwal dan nog. Dat liep gesmeerd maar ik moet daar toch nog op blijven oefenen: en kimkielertje zoals de Selia verlijerd dat het een lieve lust is ;-)
Nu bleek ALLES toe , daar in Bruinisse!  Koninginnedag natuurlijk, chuck...
In eerste instantie plande ik om dan maar te overnachten aan de mosselbank maar ja: zonder wimpeltje of 3-dagen pas kan dat wel eens heel erg duur worden.
Herkingen? Te ver, de wind bleef toenemen, ik wou op dit uur geen avonturen meer. De WSV-wachtsteiger dan maar. Die haven was ook gesloten en aan de wachtsteiger van de sluis mag je niet overnachten. Er zat niets anders op dan aan die wachtsteiger te overnachten.
De genua ging er af. De wind was al een vette 5 beaufort en het thuisfront liet weten dat ze stortregens en felle wind verwachten. Eigenlijk wil je dan niet aan lagerwal liggen, maar ja...

Alweer een slapeloze nacht: rammelen, bonken, stampen, schokken. Ik mat weer eens de wind, gewoon vanuit de kuip: 30 knopen.

Bij het uitvaren bereidde ik me voor op een rasechte 'storm'-sessie. Zelfs de stormfok lag klaar.
Eerst de sluis door, en aan de steiger daarna de wind meten.  Ik mat... 11 knopen. Hehe: geen doembeelden meer.
Radio Wemeldinge op marifoonkanaal 68 gaf zelfs afnemende wind tot 1 a 2 beaufort.



De terugtocht verliep voorspoedig, toch tot aan de oude sluis van Benedensas.
Pestbrugje daar! Alweer rood. ik heb daar een HALF UUR liggen wachten aan een oude dukdalf met af en toe echt wel vervelende rukwinden. Achter mij lagen motorboten gezwind hun boegschroeven te gebruiken of toertjes te draaien. Dat ze daar maar eens een wachtsteiger aanleggen anders komen er vast vodden van.

Maar goed: eens er door liep alles gesmeerd en kon ik moe maar voldaan naar huis rijden.

Alweer veel bijgeleerd, en nog veel te leren...

De nieuwe neerhaler werkt prima


Muscusossen aan het werk ;-)

5 opmerkingen:

  1. Waarom ankert u niet gewoon op de Mosselbank ipv aan een eilandje te gaan liggen ? Ik heb afgelopen week een rondje Grevelingen gedaan en heb op de hele Grevelingen gewoon elke nacht voor anker gelegen. Kost niks geen drukte altijd met de kop in de wind en meer in de natuur zijn kan bijna niet. 6 dagen niet van mijn schip geweest ... Heerlijk !

    Groetjes,Bas.
    Hurley SII

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor het ankeren heb je dus geen wimpel nodig dan? Leuk om weten!
    En ankeren bij een vette windkracht 7, is dat te doen eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb oa met het oog op de voorspelde harde wind van Maandag op Dinsdag mijn ankers laten vallen op de Middelplaat ten ZW van de Kabbelaarsbank om uit de grote golven van het meer te liggen. Ondanks dat was het toch wel een hobbelige nacht. Omdat ik altijd anker ipv ergens aanleggen heb ik een zwaar overbemeten anker systeem : een 8kg paraplu anker met holle vloeien dan 3,5m 10mm ketting van 2kg/m dan 6m 6mm ketting van 1kg/m en dan 15m 14mm lijn. Ik kan desgewenst na de kettingen nog een 4kg paraplu anker zetten om de kettingen op de bodem te houden en/of de draaicirkel te verkleinen en ik heb ook nog een 4 kg danforth die ik voor het 8kg hoofdanker kan zetten. Ik gebruik paraplu ankers omdat ze in alles grijpen en meedraaien als de wind draait. Ik heb met dit systeem (zonder danforth) meer dan eens volledig probleemloos op 6/7 bft gelegen. Ik moet wel even melden dat mijn Hurley in de boeg een ankerluik heeft. Het geheel weegt nogal wat. Afgelopen week maximaal de 2 paraplu ankers gebruikt met het danforth er nog voor moet het met gemak 8+ bft kunnen houden.

    Ja ankeren bij een vette 7 hoeft geen probleem te zijn. Zorg dat je zoveel mogelijk beschut ligt maar ver genoeg van de kant om niet direct op lagerwal te liggen als de wind 180' draait. In de wind is geen probleem maar op volle golfslag kan zeer onrelaxt en zelfs gevaarlijk zijn. Hoe harder de wind hoe meer lijn. Op internet genoeg info te vinden over dit onderwerp.

    Hier een copy paste over liggeld en ankeren op de Grevelingen :

    "Liggeldregeling (Algemene Verordening)
    Voor het gebruik van de openbare aanlegplaatsen geldt tussen 1 april en 1 november een liggeldregeling. De kosten van onderhoud en schoonhouden van deze openbare voorzieningen kunnen niet volledig worden gedekt uit de algemene belastingmiddelen. De liggeldregeling is bedoeld om gebruikers van de openbare aanleghavens en steigers ook iets bij te laten dragen in deze kosten."

    "Zevendagenkaart bij de controleur € 19,--(inclusief administratiekosten)"

    Dus niks over dat je voor ankeren moet betalen !
    Mocht u ooit naar het Veerse Meer komen daar hoeft u niks te betalen om aan een openbare steiger te liggen. Daar geldt echter geen 3/5 dagen regeling maar een 24uurs regeling voor zowel aanleggen als ankeren. Eilanden op het VM hebben onder andere WC en vuilnisbakken.

    "Naast de liggeldregeling, is voor de openbare aanlegplaatsen in de Grevelingen de Drie/vijf dagenregeling van kracht. Deze regeling houdt in, dat buiten de jachthavens een vaartuig maximaal drie dagen op dezelfde plaats mag liggen (ook ankeren is een ligplaats innemen). Na maximaal drie dagen moet het vaartuig tenminste 1.000 meter (hemelsbreed gemeten) worden verplaatst en mag dat vaartuig gedurende vijf daaropvolgende dagen geen ligplaats innemen binnen deze 1.000 meter."

    http://www.grevelingen.nl/content.asp?menu=3&page=344&lang=1

    Groetjes,Bas.
    Hurley SII

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben geinteresserd in uw nieuwe neerhaler. Ziet er goed uit, hoe zit de bevestiging aan de giek en mast? Op de foto is dat net niet goed te zien. Bij mijn oude Leisure 17 was geen neerhaler meegeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel: rond de lummel heb ik gewoon een 5mm toutje geknoopt dat niet alleen rond de lummel gaat, maar ook doorheen die hele grote sluiting (waar je de halshoek mee vast zet). Aan de mastvoet is een gebogen metalen plaatje, waar normaal enkel het blokje voor de neerhouder, maar daar heb ik een grotere sluiting geplaatst die de twee blokken vast houdt. Meer is het niet eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen