Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 31 mei 2012

De zeilenset van de Selia

Ik bezit binnenkort de Selia een jaartje. Intussen is er al heel wat aan veranderd, waaronder ook de zeilen.

In december 2011 kocht ik een eerste zeiltje bij: een stormfok van 3,7m2
De oranje versie kostte ietsje meer dan de witte, maar is dan ook een stuk veiliger.
Omdat de Selia in verhouding iets minder zeil kan verdragen door zijn kim-kielen leek dit me een goede investering.
Dit zeil kocht ik bij Van Der Werf te Made.







Eveneens in december bestelde ik een genua.
Deze bestelde ik bij Sailselect, en werd gemaakt door Rolly Tasker sails.
(ik zou deze wel nog moeten opmeten zodat ik van al mijn zeilen de afmetingen heb).



Nu loopt er een bestelling van een nieuw grootzeil en een nieuwe fok, gemaakt volgens de originele maten, bij M-Sails te Oostvoorne.
De huidige zeilen (fok en grootzeil) werden in 2006 gemaakt door Van Der Werf, maar zijn niet volgens de originele afmetingen gemaakt.
Om een mooie prijsofferte te bekomen voor deze nieuwe set, lever ik deze 'oude' zeilen in.

Als laatste dan een gennaker.
Normaal heeft een L17 enkel een spinnaker, maar dat is lastig solo te zeilen, dus opteerde ik voor een gennaker die ik op Marktplaats.nl vond. Het was eigenlijk een halfwinder van een Kolibri 560,  en die voldoet dan ook ruimschoots aan mijn wensen.  Het zal nog even uitzoeken worden hoe dat zeilt solo, maar met een paar ideetjes in mn achterhoofd zal dat zeker loslopen (strijklijntje aan de top via de, verder ongebruikte, leuvers en twee schoten van pakweg 8mm via leiogen nabij de spiegel die via de liertjes in de curryklemmen kunnen).
Ik wil hem zwevend voeren dus misschien zijn die leuvers niet eens nodig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten