Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

dinsdag 29 mei 2012

Muggen tellen en zeilen opmeten

Zondag werd weer een dagje Volkerak.
Plan was om eerst de zeilen op te meten, en nadien eens wat te gaan ankeren naast de Krammersluizen.

De zeilen opmeten ging prima.
Tevens contacteerde ik Arun-sails of zij me de juiste zeilmaten voor een Leisure 17 konden doorgeven.
En omdat er vast wel meer mensen met een Leisure 17 op zoek zijn naar de juiste maten, geef ik ze hier even mee:
----------

Mainsail luff – 18’0’’  Leech 19’2’’  Foot 7’4’’
Genoa Luff 20’5’’  Leech 20’ 4’’  Foot 10’0’’
Jib Luff 17’10’’  Leech 17’0’’  Foot 7’10’’
----------
Ik heb geprobeerd ze om te zetten naar cm=
Grootzeil VL 540cm - AL 575cm - OL 220cm
Genua VL 612cm - AL 610cm - OL 300cm
Fok VL 535cm - AL 510cm - 235cm

Deze opmetingen zijn nu vertrokken naar de zeilmaker zodat ik straks over een nieuwe set zeilen beschik die de originele maten zo goed mogelijk benadert.
De huidige zeilen zijn van 2006 maar zijn niet echt volgens deze originele maten gemaakt.

Verder speel ik met het idee om een genaker te laten maken. Ik contacteerde M-sails en hij gaf me het voorstel voor een cruising spi van 17,5m2.  Als ik daar het budget voor vind, doe ik dat vast wel op een dag. Maar hoe zeil je solo met zo'n cruising spi? Tips zijn welkom ;-)

De zeildag zelf verliep prima tot... ik door een dikke wolk muggen heen ging. In een paar minuten tijd zat de Selia helemaal onder de muggen. Hardnekkig bleven ze me volgen. Ze zaten overal: solo-vlagje, romp, kajuit, zeilen... ik kon nergens meer komen of hing vol met muggen.

Verderop, in het doodlopende stukje naast de Krammersluizen, ging ik eens oefenen met ankeren onder zeil.  Motor bleef uit, en ik zeilde  tot aan mn ankerplaats. Zeilen los, rende naar voor, opende de ankerbak, en liet het anker zakken.  Ankeren geslaagd. Hehe!

Wat later vertrok ik. Voor alle zekerheid de motor wel gestart, want er lagen VEEL boten voor anker daar.  Zeilen op, grootzeil strak zodat de Selia in de wind bleef liggen, genua nog opgerold.
Anker op, gauw in de bak, en naar achter rennen.  Grootzeil los en de Selia laten afvallen door gauw de genua af te rollen en even bak te houden.  Ook dit manoeuvre ging prima.

De rest van de dag werd spelevaren op het Volkerak.
Ik heb straks de Selia een jaartje in mijn bezit en moet zeggen: ben er verliefd op!




1 opmerking: