Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

donderdag 12 januari 2012

'Vier zomers zeilen' gezocht...

Ik zoek iets dat blijkbaar zeldzamer is dan ik dacht:
een boek, geschreven door Henk Bezemer.

VIER ZOMERS ZEILEN

Kan u me misschien aan dit boek helpen, of het aan mij uitlenen?

Kent u misschien nog andere leesboeken over zeilverhalen die u me kan aanbevelen? Altijd leuk om in de wintermaanden een zalig boek over je favoriete sport te lezen.

Momenteel neem ik het boek 'Vaarwijzer Deltagebied' door om de komende zomertocht voor te bereiden, maar daarnaast zoek ik een leuk leesboek...

Beschrijving boek 'Vier zomers zeilen':

Wat is de minimale uitrusting om een lange oceaanreis te maken?
Hoe gedraagt een kleine boot zich op de oceaan?
Hoe strand je op een zandbank en hoe kom je er weer af?
Wat kun je doen als de mast overboord gaat op volle zee?
Hoe vind je de Azoren als je elk navigatiemiddel moet ontberen?
Wat kun je doen als alle navigatieapparatuur uitvalt?

Om deze vragen in de praktijk te onderzoeken kocht de redactie van Zeilen een klein houten Waarschip 57O. Met redacteur Henk Bezemer als schipper werd een viertal expedities uitgevoerd. Het werd een enerverende soloreis naar de Azoren en terug naar de Hiswa te Water, een moedwillige stranding ten noordwesten naar Terschelling; even bewust ging de mast overboord op de Noordzee; tenslotte voer hij op z'n eentje met de boot naar de Azoren zonder elketronica, kompas, log, sextant of ander navigatie-instrument.

De belevenissen van Henk aan boord van de Zeilen zijn in de jaren 199O-1994 in het blad Zeilen beschreven. Een tijdschriftartikel heeft zijn beperkingen; je kunt er niet alles in kwijt. Daarom schreef Henk Bezemer over de periode dat hij het Waarschip 57O Zeilen schipperde een boek waarin niet alleen alle avonturen een aaneengesloten verhaal zijn geworden, maar ook tal van achtergronden worden belicht. In aparte hoofdstukken kijkt hij terug op de ervaringen met de kleine boot. In het slothoofdstuk beschrijft en evalueert hij uitgebreid de navigatietechnieken die hij aan boord gebruikte toen hij zonder kompas of andere navigatie-instrument naar de Azoren zeilde.

1 opmerking:

  1. Wij staan half februari op 'Boot Holland' (watersportbeurs in Leeuwarden). Daar staan ook watersport-boekenstalletjes met tevens 2e hands boeken. Ik zal voor je kijken!

    BeantwoordenVerwijderen